2013. június 27.
A BME Építőanyagok és Mérnökgeológiai Tanszék építette meg Magyarország legkönnyebb betonkenuját és győzött a II. Magyar Betonkenu Kupán.
Ez egy nagyon speciális verseny, amelyben a résztvevők nem csupán evezési tudásukat mérik össze, hanem anyagtani ismereteiket is – hangsúlyozta Balázs L. György tanszékvezető. A feladat komolyságát a névválasztással is szerettük volna kihangsúlyozni – tette hozzá a Navis Caementicia csapat kapitánya.
A Betonkenu Kupa 2012-ben indult útjára a Mapei támogatásával. A szervezők azzal a céllal indították útjára, hogy a verseny hatására felkavarodjon a szakma állóvize, és mindenkit kreatív gondolkodásra késztessen a különleges tervezéssel és a beton rendhagyó felhasználásával. A rendezvény a magyar betontechnológia története meghatározó mérföldkövének bizonyult, hiszen megszülettek az első hazai betonkenuk, amelyek sikeresen helytálltak a vízi próbatételen is. Az úttörő munkában résztvevő egyetemisták, oktatók, betontechnológus szakemberek meggyőződése, hogy a betonkenuzás olyan kaland, amelyet érdemes és kell is folytatni. |
A bme.hu kérdésére Balázs L. György elmondta, hogy a betonkenu elkészítése hihetetlenül izgalmas feladat, hiszen a hajótestnek megfelelő húzószilárdsággal, vízzárósággal és repedés áthidaló képességgel kell rendelkeznie, miközben az építőknek törekedniük kell a lehető legkisebb önsúly elérésére.
A versenykiírások szerint a betonkenu fő kötőanyaga a cement, az előírt minimális cementtartalom 250 kg/m3. A tanszékvezető hozzátette, hogy a beton készítéséhez korlátozott mennyiségben felhasználhatók különféle kiegészítő anyagok, amelyek többek között a beton tömörségének fokozását vagy a beton zsugorodásának csökkentését szolgálják. A teherbírás, illetve a repedéstágasság korlátozására általában megengedett különféle betétek alkalmazása. A betétek lehetnek acélból vagy más anyagból, ám ez utóbbiból mindösszesen 2 kg polimert szabad felhasználni – magyarázta a szakember.
A tanszék munkatársai és hallgatói által a június 21-én, Ráckevén lezajlott versenyre készített betonkenu pillanatnyilag Magyarország legkönnyebb, 2 személyes betonkenuja, ami 64 kilogrammot nyom – tette hozzá a győztes csapat kapitánya. A versenyen indult és elnyerte a „Szépbeton különdíjat” az Építészmérnöki Kar Szilárdságtani és Tartószerkezeti Tanszékének csapata is. Balázs L. György végül annak a meggyőződésének adott hangot, hogy a verseny hidat épít a szakma és a szakmába vágyó egyetemisták közé, valamint segíti a vállalatok és az egyetemek együttműködését. Az építőmérnök reményét fejezte ki, hogy az ilyen megmérettetések hozzájárulnak ahhoz, hogy néhány éven belül az építőipart sújtó válság is enyhüljön.
A II. Magyar Betonkenu Kupán győztes BME csapat tagjai: dr. Balázs L. György (tanszékvezető egyetemi tanár, csapatkapitány), Boldog Anita (2012-ben végzett hallgató), Czoboly Olivér (hallgató), Csizmadia Luca (hallgató), Eipl András (hallgató), dr. Kopecskó Katalin (egyetemi docens), dr. Lublóy Éva (adjunktus), Russói András (hallgató), Marosi Bence (hallgató), dr. Salem G. Nehme (egyetemi docens), Sinka Alex (most felvételiző diák), Sinka Zoltán (hallgató), Vekov Imre (hallgató, Kolozsvári Egyetem) és Wéber Tamás (hallgató). A csapat segítői voltak még: dr. Zsigovics István, dr. Józsa Zsuszanna, dr. Gálos Miklós, Patyi Noémi és Bacsa Márk. A győztes csapat támogatói voltak: MC Bauchemie és Sika Hungária Kft., Avers Kft., Holcim, Lágymányosi Spari Sportegyesület, Bacsa Márk (Vásárhelyi Video Stúdió) és a Design Depo. A verseny lebonyolításban dr. Bódi István, a BME Hidak és Szerkezetek Tanszék oktatója látott el fontos feladatot. A zsűri munkáját szakmai tanácsaival Horváth Csaba többszörös világ- és Európa bajnok is segítette. |
Fotó: Navis Caementicia