2013. november 21.
A BME-motion csapat újítása hatalmas sikert aratott az Automotive Hungary kiállításon, a járműipar legnagyobb hazai seregszemléjén.
„A Műegyetem nagyon erős elméleti képzése mellé gyakorlati ismereteket is szerezhetnek a diákok ebben a munkában” – ecsetelte a fejlesztés jelentőségét Dr. Balázs Gergely György projektvezető, a BME Villamos Energetika Tanszék adjunktusa.
A kitűzött cél pedig nem kisebb, mint egy elektromos meghajtású versenyautó megépítése saját tervezéssel és kivitelezésben. Ennek egyik mérföldkövét már a hétvégén láthatták az érdeklődők a Hungexpo kiállításán. Ez az ún. külső forgórészes kerékagymotor magában a kerékben helyezkedik el, aminek egyik előnye, hogy a motor a jármű egy hagyományosan kihasználatlan pontján kap helyet, és ez által tér szabadul fel. Hátránya, hogy a rugózatlan tömeg megnövekszik, ami főként a hátsó futóműnél jelent tervezői kihívást. A csapat tagjai tervezik és készítik a hajtáselektronikát, a járművet vezérlő gyengeáramú elektronikát és az állandómágneses motorokat is. A direkt hajtású motor külső forgórésze közvetlenül épül be egy 13 col átmérőjű felnibe.
A BME-motion csapatban különböző karok, tanszékek közel negyven hallgatója dolgozik aktívan, így a felhalmozott ismeretanyag „egymást erősítve, kiegészítve, innovatív módon” hasznosul. A projekt anyatanszéke a Villamos Energetika Tanszék, ahol Balázs Gergely mellett Dr. Kohári Zalán indította el a munkát. A csapatot segíti a VET tanszékről Hajdu Endre tanár úr, Dr. Piros Attila a Gép- és Terméktervezési Tanszék képviseletében, valamint Scherer Balázs, a Méréstechnika és Információs Rendszerek Tanszék munkatársa. „Nagy öröm, hogy a kollégák is részt vesznek a fejlesztésben, de azért a döntő munka a hallgatóké. Ez egy rendkívül összetett, projektorientált, nagy műszaki fejlesztés, amely a nagyobb cégeknél is akár néhány éves munka lenne” – hangsúlyozta Balázs Gergely, hozzátéve, hogy sok segítséget kapnak más tanszékektől is, például gyakran járnak a Polimertechnika Tanszékre. Próbálnak kialakítani egyéb egyetemi szervezetekkel is kapcsolatot, ennek eredménye például a Gépész Szakkollégiummal létrehozott kooperáció.
A versenyszféra cégei is támogatják a munkát, hiszen közvetve hasznosíthatják az eredményeket, és később olyan gyakornokokat kaphatnak, akik már találkoztak ipari kihívásokkal is. Az anyagi háttér a munka minden fázisában fontos. „Azt szoktam mondani, hogy egy versenyautót fel lehet építeni készpénz nélkül is, ha meg tudjuk oldani, hogy a gyártási munkákat, az egyes alkatrészeket különböző támogatók szponzoráció formájában biztosítsák – ecsetelte a projektvezető –, azzal, hogy sem az oktatók, sem a hallgatók nem kapnak külön fizetést a munkájukért. Itt az erkölcsi elismerés és a felhalmozható tudás válik értékké a résztvevők számára.”
Az adjunktus ugyanakkor bevallotta, hogy nem sikerült mindent szponzoroktól beszerezni gyártás vagy terméktámogatás formájában. Például a Kínából rendelt akkumulátor vásárlásában, valamint az induláshoz szükséges készpénzmag előteremtésében egyetemi források segítettek.
A projekt végső célja nem pusztán egy működő, prototípus motor, hanem egy innovatív villamos hajtású jármű. Elképzelhető, hogy idővel nagyobb teljesítményű járművek tervezésénél, akár személyautóknál vagy autóbuszoknál használják fel az eddigi tapasztalatokat. A projekt középpontjában olyan technológiák kidolgozása áll, amelyek szélesebb körű autóipari hasznosítása is lehetséges lesz. „Nézzük például a motor melletti másik nagy innovációnkat, a kormányművet, amely Bendefy Andrásnak, a Gép- és Terméktervezési Tanszék doktoranduszának elképzelése” – mesélte a projektvezető. „Amikor döntenünk kellett arról, hogy a versenyautó jelleg miatt könnyebb kormányművet, ezáltal nagyobb sebességet, vagy András által kifejlesztett új, ám valamivel nehezebb kormányművet alkalmazzuk, utóbbi mellett döntöttünk. Az innováció számunkra fontosabb.”
A jövőben akár hazai gyártó vagy tervező cégek is kíváncsiak lehetnek a fejlesztési eredményekre. A Hungexpón megrendezett szakkiállítás az esetleges támogatókkal történő találkozások fontos fóruma volt. A bmemotion standja ugyan eldugott helyen volt, a motor így is nagyon sok érdeklődőt odavonzott. Laikus érdeklődők és a szakma képviselői egyaránt megjelentek, a csapat tagjai sok pozitív visszajelzést kaptak és az összes ismertető leporelló elfogyott.
Balázs Gergelynek igen sok elfoglaltsága akadt az utóbbi időben a motor menedzselésével. Az oktatási, kutatási, szervezési feladatok mellett egymást érik a bemutatók. A projektvezetést nagyon szívesen csinálja, örül, hogy elhívatott, odaadó diákokkal dolgozhat, de a kétgyermekes adjunktusnak sokat jelent a családi háttér is, főleg olyan zsúfolt időszakokban, mint amilyen a múlt heti is volt. „Ez a projekt nagyon érdekes. Kisgyerekkorom óta nagyon érdekelnek a járművek, és most nagyon örülök, hogy a kezeim között születik meg egy. Ezt kevesen mondhatják el magukról. Néha ezt mondani kell a családnak is” – fogalmazott a kutató.
H.A.
Fotó: Pintér Erik, Balázs Gergely