Félmilliárdos csúcstechnológiás laborfejlesztés a Műegyetemen

Mintegy 400 millió forintnyi vissza nem térítendő támogatást fordított korszerű, oktatási célú laboreszközök vásárlására a BME.

A BME műszaki-természettudományos oktatásban és kutatásban betöltött vezető szerepének megtartásához elengedhetetlen olyan műszerek és laboratóriumi fejlesztések beszerzése, amelyeket többek között a jelen pályázat tett lehetővé – hangsúlyozta Jobbágy Ákos oktatási rektorhelyettes a projekt zárórendezvényén.

A támogatás a 2011 szeptemberében induló, most zárult KMOP-pályázat keretében az Európai Regionális Fejlesztési Alaptól és hazai köz­ponti költségvetési előirányzatból érkezett, de a BME jelentős, mintegy 70 millió forintos saját forrást is biztosított a beszerzésekre. A közel 30 nagyértékű eszköz segítségével a leendő mérnökök csúcstechnológiai laboreszközöket használhatnak az informatikától a közlekedésen át az orvosi műszergyártásig.

A forrás-felhasználás közel 100%-ra tehető – tette hozzá Tóth András projektvezető. A Gyártástudomány és -technológia Tanszék tudományos munkatársa örömmel számolt be róla, hogy a pályázat utolsó eszköz-megrendelései is lezajlottak a zárórendezvény időpontjáig. Légrády Dávid  szakmai vezető pedig hangsúlyozta, hogy sok esetben már a pályázat fenntartási időszakára vállalt indikátorok is teljesülnek.

A kari felelősök a zárórendezvényen bemutatták a karok műszerbeszerzéseit és laborfejlesztéseit:

  • A gyógyszerkutatásban használt, a molekulák relatív vándorlási sebességét analizáló kapillár-elektroforézises kromatográfot
  • A környezettudatos járműtervezés oktatásában a termi­kus és akusztikus környezetterhelést mérő műszereket
  • A nagy technológiai igényű orvosi terápiás és diagnosztikai műszerfejlesztés keretében sugárterápiás eszközöket, MR, CT és ultrahang-berendezéseket, amelyeken a modern 3D képalkotó-diagnosztikai eljárások műszereinek fortélyait sajátíthatják el a hallgatók. Az új dozimetriai testfantom segítségével pedig sugárterápiás kezelések minőségbiztosítását tanulhatják és kutathatják
  • Az egyetem kognitív tudományos képzéséhez szemmozgás-­kö­vető készüléket, amelynek segít­ségével mérhetővé válik az emberi in­for­máció­feldolgozás sebessége, módja: vizsgálható és mérhető az olvasás, az emlékezet és a figyelem
  • A Vegyészmérnöki és Biomérnöki Karon a szerves vegyületek előállítása során a melléktermékek céltermékektől való pontos elválasztásához Flash kromatográfot
  • Az informatikai laboreszközparkhoz audio-video feldolgozó munkaállomásokat, oszcilloszkópokat, jelanalizátorokat, amelyek audioalkalmazások, orvosi műszerek vagy rádiófrekvenciás áramkörök fejlesztésekor használhatók
  • Az építőmérnököknek új feszültségpályás triaxiális berendezést, hogy a talajmintákat különböző erő- vagy elmozdulás-vezérelt terhelési folyamatoknak vessék alá. Az aszfaltkeverék vizsgálatára alkalmas univerzális szervo-hidraulikus vizsgálógépet az aszfaltok merevségi és fáradási tulajdonságainak meghatározására
  • A Gépészmérnöki Kar hallgatóinak új, univerzális szakítógépet húzó, nyomó, hajlító, lefejtő és tépő, kúszás és relaxációs, ciklikus, hiszterézis vizsgá­latok értékelésére
  • Egy nanotechnológiai vizsgálatok végzésére alkalmas laboratóriumi helyiséget

 

Audio-video Labor (VIK)

CNC marógép fejlesztése (ÉPK)

Szemmozgáskövető berendezése (TTK)

Oszlopkromatográf (VBK)

Univerzális szervo-hidraulikus vizsgálógép (ÉMK)

Hőkamerával felszerelt szakítógép (GPK)

További információ

Fotó: labormuszerpalyazat.bme.hu