2015. május 04.
A BME MotoStudent csapat jövőre is indul a spanyolországi motorversenyen.
„Kis késéssel jelentkeztünk a versenyre, ennek ellenére sikerült idejében befejezni a munkálatokat. A gépátvétel lépcsőfokain sikeresen túljutva minden számban indulhattunk” – összegezte Szűcs Marcell gépészmérnök-hallgató, a BME MotoStudent Team csapatvezetője az egyetemi hallgatók által épített gyorsasági versenymotorok kétévente rendezett futamának utolsó fordulója után. A tavaly októberben harmadik alkalommal lebonyolított megmérettetésen első magyarországi résztvevőként indult a BME csapata „Mi és a szervezők is elégedettek voltunk a motorral, ezért úgy döntöttünk, hogy a következő versenyen is szerepelni fogunk” – jelentette ki Marcell, aki a tavalyi spanyolországi verseny után vette át a team vezetését. „Sajnos a verseny utolsó körében baleset miatt kiestünk. Az új idényben azonban még precízebb módszereket szeretnénk alkalmazni a jobb szereplésért.”
A spanyolországi támogatók által életre hívott MotoStudent versenyre a világ bármely egyeteméről jelentkezhetnek csapatok. A verseny célja egy 250 cm³-es négyütemű benzinmotorral, vagy – a 2016-os kiírás szerint – elektromos motorral hajtott versenyjármű megtervezése és megépítése, majd a végső teszteket követő versenyeztetése a Motorland Aragón pályán. A szervezők egyes alkatrészeket, például az elektromos motort, a fékrendszer elemeit és a kerekeket biztosítják a csapatok részére. Más részegységeket – mint az első és a hátsó felfüggesztések, a váz, a lengővilla és a külső burkolat – a csapatnak kell megterveznie és megépítenie. A versenybírák a műszaki paraméterek mellett a csapatmunka összeszokottságát is tesztelik, hiszen a tapasztalat alapján a jelentkezők mérnöki szaktudása, alkalmassága a csapatmunkára nagymértékben fejlődik a felkészülés idején. Magyarországról három csapat jelezte részvételi szándékát előzetesen a 2016-os spanyolországi erőpróbára. |
A BME MotoStudent Team 2013-ban alakult. Elhivatottságukat és szakértelmüket dicséri, hogy alig egy év alatt építették meg versenymotorukat. „Harmincegy vetélytársunk többsége nagyobb támogatást kapott, mint mi” – mesélte Marcell. „Olaszországban és Spanyolországban sokkal népszerűbb a motorsport, mint itthon, ezért az ottani egyetemi csapatok könnyedén találtak szponzorokat.”
Tavaly benzines motort építettek, de miután ettől az évtől már elektromos kategóriában is indulhatnak a jelentkezők, a BME csapata előzetesen mindkettőre jelentkezik és a szponzori támogatások és lehetőségek szerint döntik el, hogy melyikben indulnak. A megalkotott szerkezetnek ugyanis rendkívül szigorú, a zsűritagok jelenlétében zajló gépátvételi folyamatnak kell megfelelnie. A jármű különböző versenyszámokat és teszteket teljesít. A statikai teszt alatt például különböző tömegű súlyokkal terhelik a motorvázat, a fékteszten pedig megvizsgálják a motor minden olyan elemét – például a hegesztéseket vagy az összeszerelést – amely meghatározza a biztonságos működést. Ez a tesztsorozat képezi a megmérettetés alapját, ha ezen nem megy át a gép, akkor a csapat nem versenyezhet a további (motorok egymás ellen) számokban. A spanyolországi versenyek a Moto GP futamokhoz hasonlóak, csak kisebb költségvetéssel és kisebb létszámú indulóval rendezik meg őket.
„Sajnos nem tudtunk teljes létszámmal részt venni a 2014-es versenyen – mesélte Marcell. „Vetélytársaink változó létszámú csapatokkal képviseltették magukat, a minimális héttől tizenöt-húsz főig terjedő kollektívák is voltak. A létszám az anyagi háttértől is függ: minden külön nevezett tag után díjat kell fizetni, őket el is kell szállásolni, illetve kiutazni sem olcsó. Bízunk benne, hogy jövőre a tervezésben és a szervezésben részt vevő minden csapattagunk kijuthat Spanyolországba.”
A BME MotoStudent tagjai – a többi járműépítő csapathoz hasonlóan – különféle szakterületi csoportokban foglalkoznak a tervezés, szervezés, építés problémáival. Agócs Csilla vegyészhallgató, a menedzsment csoport vezetője tapasztalt szereplőnek számít, hiszen korábban a Formula Racing Team pénzügyi és menedzseri feladataival foglalkozott. „Az itteni munkám nem teljesen az alapokról indult, mert a tavalyi támogatókkal már korábban felvettük a kapcsolatot. A jelenlegi legfontosabb teendőm a szponzorok felkutatása és megszólítása” – ecsetelte Csilla, aki gyerekkora óta érdeklődik az autó- és motorsport iránt. „Apukámmal kiskoromban sokszor szereltünk autót, ez megalapozta a kocsik iránti kíváncsiságomat. A vegyésztanulmányaim alatt sem csökken az érdeklődésem irántuk, sőt, a jövőben üzemanyag-vizsgálattal szeretnék foglalkozni.”
A BME MotoStudent Team tagjai készen állnak az elektromos motor nyújtotta kihívásokra. „Kérdeztem korábbi szponzorokat, valamint a műszaki életben vezető szakértőket, hogy van-e egyáltalán jövője az elektromos motorgyártásnak?” – emlékezett Marcell. „Egyértelmű választ adtak: az elektromos motorok egyre elterjedtebbek, e területen sok a lehetőség az önálló innovációra, új fejlesztések kimunkálására. Magyarországon eddig nem volt erős ez a kutatási irány, egyetemi szinten pedig egyáltalán nem voltak ilyen próbálkozások, ezért szükséges is megszilárdítani e szakterületet.”
A csapat főként gépész- és villamosmérnök-hallgatókból áll. Új tagok felvételénél arra törekszenek, hogy ne csak motivált és elhivatott diákok csatlakozzanak hozzájuk, hanem a kellő ismeretekkel rendelkezők is. „Nyitottak vagyunk arra, hogy mindenki az érdeklődésének megfelelő területtel foglalkozzon: én például vegyészhallgatóként menedzsmentfeladatokat látok el” – hallottuk Agócs Csillától.
A nagy létszámú terméktervezői gárda a motor külső burkolatáért felelős: ők a saját szakmájuk szerint tevékenykednek, akárcsak a gépészek. Nem jellemző, hogy átfedések lennének az egyetemi autóépítő csapatokkal, elsősorban két okból: egyrészt a BME MotoStudent Team annyi elfoglaltságot ad, hogy tagjainak nincs idejük másik csapatban is dolgozni, másrészt a motorok és az autók iránt érdeklődők szakmailag elkülönülnek. A hallgatók általában vagy az egyik, vagy a másik terület iránt elkötelezettek.
A BME MotoStudent Team önálló standdal vett részt a Hungexpón megrendezett Autó Motor és Tuning Show-n (immáron második alkalommal), a "Magyarok a világ járműgyártásában" tematika részeként. A kiállításon bemutatták a tavalyi versenyre épített motorukat, sőt, a látogatók megismerhették a 2015/2016-os évad elektromos járműve koncepciójának körvonalait és a csapatot.
A Show első napjától kezdődően rengeteg érdeklődő volt kíváncsi a Teamre. A motorok alapvető részegységeivel ismerkedő kezdők és a motor tervezésének-építésének tapasztalataira kíváncsi mérnökhallgatók, valamint végzett szakemberek is felkeresték a standot. A csapat e mellett hasznos információkkal gazdagodott a hasonló egyetemi szervezetek által épített különféle járművekről.
„Gyorsan változnak a fejlesztési trendek a motortervezésben, ezért nehéz megjósolni a csapat jövőjét” – emelte ki Szűcs Marcell az előttük álló feladatokra utalva. „Ráadásul a kétévente megrendezett versenyek hosszú képzési időt, három-négy szemesztert fognak át, amely után cserélődnek a csapattagok. Jelenleg elsődleges célunk, hogy az egyetemek közötti versenyben jól szerepeljünk, de bízunk abban, hogy kedvelt időtöltésünk idővel akár ipari projektté is nőhet.”
A motortervezés és -építés alatt szerzett tudást az oktatók is értékelik. Sok olyan projektfeladat van, amely már szakdolgozati témává érett. Takács Dénessel, a Műszaki Mechanikai Tanszék tudományos munkatársával Anka Márk, a gépészmérnök csoport vezetője rendszeresen konzultált a választott szakdolgozati témája miatt. A Gép- és Terméktervezés Tanszék oktatóinak jelentős része ismeri a team tevékenységét és szoftveres háttérrel, gépészeti kérdésekben segítik őket. A csapat tevékenységét például Farkas Zsolt adjunktus felügyeli tutorként.
A Polimertecnika Tanszék a hátsó rugós tag csillapítási tényezőjének meghatározásában nyújtott elengedhetetlen segítséget, a BME Biomechanikai Koopeációs Kutatóközpont hidraulikus szakítógépét bocsájtott a tervezők rendelkezésére.
„Jelenleg is zajlik a tagfelvétel a csapatba, és villamosmérnök-hiánnyal küzdünk. Ideális volna, ha olyan érdeklődők jelentkeznének, akik az egyetemen kívül is foglalkoztak akkumulátorokkal és villamos motorokkal. E mellett géptervező kollégákat is várunk, akik a különféle alkatrészek kidolgozásában és a szimulációban fognak részt venni” – fogalmazta meg toborzási reményeiket Szűcs Marcell, a BME MotoStudent Team csapatvezetője.
- HA -
Fotó: Pintér Erik, MotoStudent Team