2015. november 06.
Innovatív megoldásokkal és nemzetközi szereplésekkel büszkélkedhetnek a Műegyetem járműépítő teamjei az I. BME Versenycsapat konferencián.
„A Műegyetem a magyar műszaki felsőoktatás legerősebb versenyautója”– hangsúlyozta Józsa János rektor a rendezvény megnyitóján. „Az itt felvonuló csapatok azok közé az úttörők közé tartoznak, akik nem elégedettek meg azzal, hogy egyszerű adaptáló nemzet legyünk, hanem céljuk, hogy saját fejlesztéseinkkel a saját lábunkon is megálljunk, és a jövőben saját magunk beszállítói legyünk.” A rektor méltatta a csapatok támogatóit is, hangsúlyozva az ipari és egyetemi együttműködés kölcsönös előnyeit.
A I. BME Versenycsapat konferencián nyolc műegyetemi, valamint négy másik műszaki oktatási intézmény járműépítő teamjei mutatták be innovatív megoldásaikat, a jelen fejlesztéseit és a jövő perspektíváit. A rendezvény a csapatok közötti együttműködést is erősítette, hiszen az egyes projektekben részt vevő hallgatók megismerhették egymás munkáját, és szorosabb szakmai kapcsolatot alakíthattak ki. A szervezők a jövőben a BME Versenycsapat konferenciát a járműépítő csapatok rendszeres, nagyszabású seregszemléjévé kívánják tenni.
A nagy múltra visszatekintő, több nemzetközi babért is learatott versenycsapatok mellett, nemrégiben alakult teamekkel is találkozhattak az érdeklődők. A kétkerekű erőgépektől kezdve, üzemanyag-takarékos és alternatív hajtású prototípusautókon át a napelemmel hajtott hajóig rendkívül széles volt a kiállított – vagy még tervben lévő – járművek palettája.
A 2016-os Shell Eco- marathonra készül a komoly versenyrutinnal rendelkező, elektromos autókat tervező Paradicsom Csapat is. A küllő nélküli, kerékagymotoros újításuk mellett nagy hangsúlyt helyeznek az új járművük dizájnra is.
A BME Gokart Team legújabb fejlesztései a hatékony hibrid hajtásrendszert valamint az intelligens hajtást érintik. E fejlesztések a jobb szereplés ígéretét hordozzák – többek között – Go Kart Go Bosch! verseny különböző kategóriáiban.
A BME Formula Racing Team a 2015-ös szezonra elkészített versenyautójának fejlesztései egy kétéves projekt közepét jelzik. Az FREC-005 – más néven Emma – elnevezésű konstrukció váza ún. karbon kompozit full monocoque, összkerék meghajtású, saját fejlesztésű bolygóművel. Az autóval a jövő évi Formula Student versenyeken reális közelségbe kerülhet a győzelem.
A tavaly alakult GSZK Shark Teamet gépész szakkollégisták alkotják, és járművükkel az idei Shell Eco-marathonon versenyeztek Rotterdamban: az üzemanyag-takarékosságot megcélzó versenyen minél nagyobb távot kell megtenni minél kevesebb üzemanyag felhasználásával. E megmérettetésen a Paradicsom Csapat is részt vett.
A BME MotoStudent Team tevékenységében lényeges változás, hogy a jövő évi motorversenyekre egy tisztán elektromos hajtású jármű megalkotásával készülnek.
Műszakik Pneumobil Team rutinos versenyzőkből áll. Jövőre szintén a dobogó legfelső fokát célozzák meg a sűrített levegővel hajtott autók egri versenyén.
A BME Solar Boat Team tagjai kizárólag napenergiával működő, ember által vezetett, elektromos hajtású hajót készítettek. A csapat ambiciózus célja, hogy részt vegyen a jövő évi hollandiai világbajnokságon, valamint a monte-carlói világkupán.
A rendezvény vendége volt a kecskeméti Kandó Kálmán Szakközépiskola Kando Electric csapata, az egyetemi csapatok közül pedig a győri Arrabona Racing Team és az SZEngine Formula Student csapat, valamint a szegedi Aquarius SZTE Motorsport csapat. |
HA - TJ
Fotó: Takács Ildikó, Borsa Miklós