Saját tervezésű, léghajtású járműveikkel taroltak a műegyetemisták

Több egyéni futamban és az összetett versenyben is BME-s hallgatók nyertek a IX. Nemzetközi AVENTICS Pneumobil Versenyen Egerben.

A hallgatóknak egy „pneumatikus járművet” kellett tervezniük, azaz, egy olyan eszközt (pneumobilt, léghajtányt) alkotniuk, amely a sűrített levegő energiáját kihasználva, pneumatikus vezérlő- és végrehajtóelemek felhasználásával viszi át a nyomatékot a hajtott kerekekre. A versenyrajt idején 47 pneumobil bizonyult üzemképesnek, a csapatok egy városi felvonulás keretében mutatkoztak be, a konstrukciókat pedig az egri Dobó téren állították ki.

A versenyre jelentkezők ún. „nulladik” lépésként előzetes tervdokumentációt készítettek – a döntő előtt még hónapokkal – előre megadott alkatrészekből és műszaki paraméterek alapján. A nevezést akkor fogadta el a szakmai zsűri, ha e tervek alapján megvalósításra érdemesnek találta a hallgatók elképzeléseit.

Normál kategóriában indultak azok a négyfős csapatok, amelyeknek legalább 2 tagja hallgatói jogviszonnyal rendelkezett a nevezés pillanatában. A senior kategóriában azok a diplomás fiatal mérnökök nevezhettek, akik egy korábbi versenyen már részt vettek, és intézményük biztosította nekik az akkor elkészített járművüket. E társaságoknak úgy kellett megfelelniük a 2016-os versenykiírásnak, hogy új alkatrészt nem használhattak fel szerkezetük újratervezéséhez.

A megmérettetéseken a léghajtány vezetője egy-egy csapattag volt, akiknek segítségével kellett teljesíteni az egyes versenyszámokat. A fiatalok több futamban versenyeztek találmányaikkal. A hosszú távú kategóriában a járműnek minél nagyobb távolságot kellett megtennie egyetlen sűrített levegővel feltöltött palackkal úgy, hogy a csapatok a futam alatt legalább háromszor váltanak sofőrt. Az ügyességi számban a pontosság és az időtényező volt a döntő: egy feltöltött sűrített levegős palackkal minél gyorsabban kellett végighajtani a kijelölt 700, 900 és 1100 méter hosszú pályaszakaszokon. Végül a gyorsulási versenyszámban egy adott útvonalat kellett megtenni minél rövidebb idő alatt.

A szakértő zsűri értékelte a nevezők projektmenedzsmentjét, azaz, a csapattagok együttműködését, a határidők betartását, a költségtudatosságot, a konstrukció angol és magyar nyelvű projektdokumentációját valamint a léghajtányról tartott prezentáció minőségét. Pontot értek a járművek műszaki tulajdonságai is, például az előzetesen benyújtott műszaki dokumentáció, a pontos megfelelés az előírásoknak, a tervezésben és a kivitelezésben alkalmazott innováció és a jármű megbízhatósága is.

„A nemzetközi mezőnyben elért sikerek megerősítették, hogy a több éves fejlesztéseknek és sokszor hajnalokig tartó munkának van értelme és haszna” – méltatta a fiatalok teljesítményét felkészítő tanáruk, Farkas Zsolt, a BME GPK Gép- és Terméktervezés Tanszék adjunktusa. „Az elért helyezések büszkeséggel töltenek el mindannyiunkat, ám ennél sokkal fontosabb, hogy az összetett megmérettetés alatt a hallgatók megtanultak határidőre dolgozni, csapatban gondolkodni, ezen túl fejlődött a problémamegoldó, a kommunikációs és az innovációs készségük. Megismerték a szellemi és fizikai határaikat, a komplex tudás és látásmód mellett jelentős gyakorlati tapasztalatot szereztek, melyet a későbbi munkájuk során is hasznosítani tudnak.”

Versenyeredmények:

Műszakik Kanóc Team

Mottójuk: „Tradíció és minőség”

Tagjai: Ihász Dániel (csapatkapitány), Dienes Alpár, Horváth Máté, Szabados István

Felkészítő tanáruk: Farkas Zsolt, BME GPK Gép- és Terméktervezés Tanszék

Távolsági verseny: 1. helyezés
Ügyességi verseny: 1. helyezés
Gyorsulási verseny: 2. helyezés
Legjobb Telemetria díj
Az Év Pneumobilja díj

Műszakik Kvadóc Team

Mottójuk: „2x3 néha 4!”

Tagjai: Fekete Dávid (csapatkapitány), Ignácz Gergely, Kovács Dorina, Troll Péter

Felkészítő tanáruk: Farkas Zsolt, BME GPK Gép- és Terméktervezés Tanszék

Ügyességi verseny: 3. helyezés
Legeredetibb konstrukció 3. helyezés
Legjobb futómű díj

Műszakik Popóc Team

Mottójuk: „Így szeleteltük a kanócot!”

Tagjai: Kovács Imre (csapatkapitány), Balogh Nándor, Tóth Norbert, Tóth Pajor Mátyás

Felkészítő tanáruk: Farkas Zsolt, BME GPK Gép- és Terméktervezés Tanszék

Legjobb Senior kategóriás autó díja

Legeredményesebb egyetem

1. helyezés - Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem

-TZS, TJ-

Fotó: BME Anyagtudomány és Technológia Tanszék