2016. május 23.
Többszintű, gazdaságos laborfejlesztést, külföldi hallgatókat és gyors nemzetközi tudományos eredményeket tervez a BME az autonóm járművek mérnöki terület oktatásában és kutatásában.
Az oktatás, az ettől elválaszthatatlan kutatás-fejlesztés, valamint – az autonóm járművek használatának jóváhagyása miatt is fontos – magyarországi tesztpálya: ezek a RECAR kutatóközpont (Research Center for Autonomous Road Vehicles) pillérei – foglalta össze Szalay Zsolt, a BME KJK Gépjárművek és Járműgyártás Tanszék tanszékvezető egyetemi docense. „A jövő autói” című konferencia előadója nemzetgazdasági szinten is megtérülő befektetésnek minősítette az Orbán Viktor miniszterelnök által a rendezvényen bejelentett, autonóm járművek tesztelésére is alkalmas járműpályát. A zalaegerszegi beruházás műszaki specifikációja várhatóan nyárra készül el. Szalay Zsolt üdvözölte azt a Műegyetemen is megerősített kormányzati szándékot, hogy Magyarországon minél több és magasabb hozzáadott értékű kutatás folyjék.
A kutatási központ az intelligens és autonóm közlekedési technológia létrehozását célzó járműipari fejlesztésekre jött létre. A program célja a terület magasan kvalifikált szakembereinek képzése az ipari, az egyetemi és a kutatóintézeti tudástőke és gyakorlati tapasztalat szinergiáinak felhasználásával. A tudásközpont létrehozását megerősítő nyilatkozatot a BME, az ELTE, az MTA SZTAKI, valamint a Bosch és a Knorr-Bremse képviselői írták alá 2016 januárjában. A program keretében a két egyetemen egy-egy angol nyelvű mesterszak indítását, a kutatóközpontban pedig csúcstechnológiás laboratóriumok létrehozását tervezik. |
„A Műegyetem az autóipar számára vállalja és biztosítja a megfelelő számú és képzettségű szakembert – a cégek által is kalkulálható módon” – nyomatékosította Szalay Zsolt (a kizárólag angol nyelven elérhető szak neve a BME KJK-n: „Autonomous Vehicle Control Engineer” – a szerk.) A tanszékvezető megerősítette, hogy e képzéssel külföldi hallgatókat is szeretnének a BME-re vonzani. A képzésről érkezett első tengerentúli visszajelzések alapján az az amerikainál is fókuszáltabb, így komoly versenyelőnyt jelenthet a hazai felsőoktatás számára.
A tudásközpont része egy ún. 4+1 szintű laborstruktúra, amely az oktatási és a kutatási igényeket egyaránt kiszolgálja, és idővel egyedülálló felszereltséggel rendelkezik majd, amellyel a kutatók tesztelni tudják az autonóm járművek működőképességét. A technológiai kutatólaborok, valamint az adatgyűjtő szoftverek, a fejlesztői kártyák, a környezetérzékelő eszközök vagy a kormánymű-érzékelők vizsgálatához szükséges komponensvizsgáló laborok részben már ma is rendelkezésre állnak az együttműködő partnereknél, köztük a BME-n. A rendszerintegrációs és az ún. vehicle-in-the-loop labor (ahol valós és szimulált szenzorokkal, szimulációs szoftverekkel és tesztautókkal dolgoznak majd a kutatók) elhelyezése valósulna meg egy új közös épületben a BME campusán – tájékoztatott Varga István dékán. A finanszírozásról szólva a KJK vezetője elmondta: a RECAR program jelentős forrásokat igényel, amelyeket a konzorciumi partnerek saját erőből nem tudnak biztosítani. Így egyrészt az ipari partnerek számára is vonzó felszereltségű és hozzáférhető laborokat szeretnének létrehozni, amelyek bevételt jelenthetnek a kutatóközpontnak. Másrészt hazai pályázatokból kívánják megoldani többek között a tananyagfejlesztést, a laboreszközök beszerzését és új oktatók-kutatók felvételét.
Varga István emellett reméli, hogy a laborokban végzett kutatásokkal nemzetközi tudományos eredményeket is el lehet majd érni. Kiemelte, hogy a tudományos projektek fókuszában egyebek mellett az autonóm járművek felépítésében alkalmazott technológiák – például a videó alapú feldolgozás, a környezetérzékelés és -felismerés, a jármű-jármű és a jármű-infrastruktúra közötti kommunikáció – állnak. A másik fontos terület az autonóm járműfunkciók – így a fejlett vezetőasszisztens-rendszerek vagy a magasan automatizált vezetési funkciók – kutatása. A programban az autonóm járművek irányítószoftverei területén számos, a BME VIK-kel közös projekt indítását tervezik (ilyenek az adatgyűjtési és adatfeldolgozási módszerek, a mesterséges intelligencia, a gépi tanulás, a robotika és a szoftvertechnológiai módszerek). „A kutatás-fejlesztésben különösen nagy hangsúlyt kívánunk helyezni az adatok transzparens kezelésének és hozzáférésének biztosítására, az autonóm járművek vezetésével kapcsolatos felelősségi kérdések vizsgálatára, valamint az önjáró autók rendszereinek kiberbiztonságára” – fűzte hozzá Szalay Zsolt, hangsúlyozva, hogy a kutatásban elért eredmények rögtön visszakerülnek az oktatásba is.
Ma már egyre gyakoribbak a járművezetőt támogató, a navigációt és a parkolást segítő rendszerek, ahogyan azt a konferenciához kapcsolódó kiállításon is bemutatott, önállóan működő autók – köztük egy műegyetemi fejlesztésű önjáró gokart – is bizonyították. Ugyanakkor a minden körülmények között biztonságosan működő autonóm gépjármű fejlesztése még várat magára. A hazai járműipar jelentős vállalatainak képviselői e terület kulcskérdéseiről és aktuális kutatásairól, trendjeiről számoltak be a BME-n.
|
-BK, TJ-
Fotó: Philip János