2016. december 29.
Második alkalommal tüntették ki Bolyai-ösztöndíjjal a BME KJK közlekedés- és gazdasági mérnökét, aki a közúti közlekedés komplex energetikai kérdéseit kutatja.
„Kevés olyan kutatás zajlik ma Magyarországon, amely a közlekedés energetikai és közgazdasági szempontjait együttesen vizsgálja. Kutatásaimban olyan gazdasági-energetikai modellek létrehozásán dolgozom, amelyek által a közúti közlekedés energiagazdasági folyamatai jobban érthetővé, tervezhetővé válnak” – összegezte tudományos munkája jelentőségét és gyakorlati hasznosulását Török Ádám, a BME Közlekedésmérnöki és Járműmérnöki Kar nemzetközi és tudományos dékánhelyettese, a BME KJK Közlekedésüzemi és Közlekedésgazdasági Tanszék adjunktusa. Második alkalommal nyerte el az MTA Bolyai János Kutatási Ösztöndíját, a következő három évben folytatja korábbi kutatási témáját, ezúttal a közúti közlekedés komplex energetikai elemzését végzi. (Pályázatának címe: „Közúti közlekedési rendszer komplex közlekedésenergetikai elemzése különös tekintettel gazdasági folyamatok integrálására” – szerk.)
Török Ádám közel 15 éve foglalkozik a közlekedés energetikai kérdéseivel, jelenlegi kutatásaiban az első Bolyai-ösztöndíj idején szerzett tapasztalataira és sikereire épít. 2011 és 2014 között a fenntartható közúti közlekedés árképzésének hatékonyságát vizsgálta, Bolyai-ösztöndíjasként végzett kutatási eredményei alapján a BME Gazdálkodás- és Szervezéstudományi Doktori Iskolában PhD-fokozatot szerzett. Többek között játékelméleti modellel és matematikai statisztikai elemzésekkel támasztotta alá, hogy a fenntartható és gazdaságilag is hatékony közlekedéshez változtatni kell a társadalom hozzáállásán, például ösztönözni kell az embereket a közösségi közlekedési eszközök, alternatív hajtásmódok és megújuló tüzelőanyagok használatára. Ezen változtatások hatására csökkenthető a közlekedés társadalmat terhelő költsége. Vizsgálta a jelenlegi, főként fosszilis tüzelőanyag-alapú közlekedési rendszer fejlesztési alternatíváit is, elsősorban a megújuló energiaforrások hazai közlekedési felhasználásának környezetgazdasági lehetőségeit. „A villamosenergia-meghajtású járművek terjedése gazdasági tényezőkkel (például adók, illetékek bevezetésével vagy kedvezményekkel – szerk.) ösztönözhető vagy akár gátolható is, ám jelenleg e közlekedési technológia környezetvédelmi hozadéka megkérdőjelezhető, hiszen a villamos energia előállítsa is környezetszennyezően történik.” Úgy véli, hogy napjaink közlekedési rendszere beruházások, technológiai innovációk, gazdasági szabályozás és e szempontokat is figyelembe vevő közúti árképzés együttesével tehető hatékonyabbá.
„Jelenlegi kutatásaimmal szeretnék hozzájárulni a növekvő energiaigényű és egyre nagyobb nemzetgazdasági jelentőségű közúti közlekedés energiapolitikai stratégiájának megalkotásához” – árulta el a kétszeres Bolyai-ösztöndíjas tudós, aki a közúti közlekedés energetikai jellemzőit elemzi (például életciklus emissziókat vizsgál – azaz az eltérő hajtásmódok teljes életciklusa alatt (tervezéstől a selejtezésig) keletkező emissziókat - és energiafelhasználások összehasonlítását végzi az egyes alternatív hajtásmódok között – szerk.) a következő három évben. Statisztikai adatok elemzésével rendszerszintű működés-irányítási modelleket dolgoz ki, korszerű közlekedési és energiapolitikai stratégiákra tesz javaslatot, valamint egy műszaki és gazdasági szempontok alapján is létrehozandó közlekedési monitoring rendszeren dolgozik. „Modelljeim hosszú távú alkalmazásától energia- és költségmegtakarítást, valamint a szén-dioxid-kibocsátás csökkenését is várom” – ecsetelte Török Ádám, aki kutatásaiban nagymennyiségű adatot dolgoz fel.
Átlagos légkör széndioxid koncentráció [ppm] és átlagos Földi középhőmérséklet [°C] idősorainak komplex vizsgálata
(forrás: Tánczos, K.; Török, A.: (2007): The linkage between climate change and energy consumption of Hungary in the road transportation sector, Transport 22(2): 138)
Török Ádám tudományos munkája túlmutat a Bolyai-ösztöndíjon: az elmúlt években részt vett az ENSZ által rendelt kutatásokban is. A szárazföldi közlekedési rendszer károsanyag-kibocsátási tendenciáit vizsgálta, és egy ehhez kapcsolódó gazdasági modell kifejlesztésében vett részt. Jelenleg zajlik e modell verifikálása és validálása (a modell helytállóságának felülvizsgálata – szerk.) a rendelkezésre álló statisztikai adatok alapján.
Török Ádám elsőként közlekedésmérnöki diplomát szerzett a BME-n. Tudatosan tervezte pályáját, ezért már frissdiplomásként olyan munkát keresett, ahol a szakmai fejlődés mellett folytathatta tanulmányait is. „Többre vágytam a műszaki végzettségnél, ezért tanultam tovább gazdasági mérnökként” – ecsetelte a fiatal tudós, aki doktoranduszként a továbbtanulásra és kutatói munkára egyaránt lehetőséget kapott. Úgy érzi, hogy jó döntést hozott, és kihívást lát abban, hogy kutatásaiban két szakterületét, a közlekedéstudományt és a gazdaság- és szervezéstudományi ismereteket egyesítheti. Büszkeséggel tölti el, hogy második alkalommal is elnyerte az MTA Bolyai-ösztöndíját, amely megerősíti abban, hogy tudományos munkájának van létjogosultsága, érdeklődésre tart számot. „Ez az elismerés is ösztönöz arra, hogy folytassam a kijelölt utamat. Tudományos eredményeimmel és a kifejlesztett módszerekkel korszerűsítem a tananyagaimat, így a fiataloknak is átadhatom a legfrissebb tudást” – fogalmazott Török Ádám, majd elárulta, hogy a jövőben nagy hangsúlyt fordít a rendszeres magyar és idegen nyelvű publikálásra, konferencia előadások és tanulmányok készítésére, mert idővel az MTA doktori cím megszerzéséig is szeretne eljutni.
Török Ádám 2016-tól a BME KJK tudományos dékánhelyettese Díjak, elismerések 2011-ben első alkalommal nyerte el az MTA Bolyai János Kutatási Ösztöndíját |
Bolyai János Kutatási Ösztöndíj A Bolyai János Kutatási Ösztöndíjat a Magyar Tudományos Akadémia hozta létre 1996-ban a hazai fiatal és tehetséges kutatók anyagi támogatására, valamint a kutatás-fejlesztési teljesítmény ösztönzésére és elismerésére. Az évente meghirdetett ösztöndíjat a jelenlegi szabályozás szerint 45 év alatti kutatók nyerhetik el maximum három éves időtartamra. A pályázati időszakban végig kiemelkedő eredményeket elérő tehetségek másodszor is pályázhatnak a Bolyai-ösztöndíjra. |
TZS - TJ
Fotó: Takács Ildikó