„Mérnöki tudásban, kitartásban és kreativitásban is megmérkőzünk”

Már készülnek az új szezonra a műegyetemi versenyjárműveket építő csapatok. Újításokon és az eddigi funkciók tökéletesítésén dolgoznak, és a gazdasági szakok hallgatóit is várják.

A BME versenyjárműveket tervező és építő csapatait kérdeztük terveikről, járműfejlesztéseikről és a csapatok összetételének alakulásáról az idei első startpisztoly eldördülése előtt. Felsorolásunk sorrendje véletlenszerű.

BMEmotion csapat

Első járművük megalkotásán dolgoznak a Műegyetem kerékagymotoros Formula Student csapatának hallgatói, egy együléses, villamosenergia-meghajtású versenyautón. 2017-es céljuk egy önálló fejlesztésű hajtásrendszer megépítése, ezen belül az energiatároló-egység, a motorok és a motorokat szabályozó hajtás kialakítása. A mérnökhallgatók tervezik a jármű szinte valamennyi gépészeti egységét, egyedi a versenyautó váza, a felfüggesztése és a tengelycsonk állványai is.

„Nagyon büszkék vagyunk innovatív kormánymű megoldásunkra, amely két változó áttételű fogaskerék-fogasléc áttétellel éri el a megfelelő kerékelfordulást” – ismertette Erdős Gergely, a BMEmotion vezetője. A csapat egy hosszabb szerelési időszakon van túl: a jármű váza hegesztési munkálatai befejezése mellett legyártatták és összeszerelték a fent leírt egyedi kormányművet.

Több helyen továbbfejlesztették az autó motorját is, és elkészült a prototípus. E mintadarab felhasználásával méréseket hajtanak végre, illetve mechanikai és rázópados vizsgálatokat végeznek a hajtáson. A csapattagok egy új inverter megalkotásán is dolgoznak, amellyel reményeik szerint az átalakított motort is működésbe hozzák. Most dolgoznak a polimer kompozit alapú burkolat és ülés kialakításán, és támogatókat keresnek a további, már megtervezett alkatrészek legyártásához.

A csapat a mérnöki feladatok mellett a szervezetfejlesztést is fontosnak tartja. Folyamatos a tagfelvétel, várják az érdeklődő hallgatók jelentkezését.

GSZK Shark Team

„Töretlenül folytatjuk versenyautónk tökéletesítését” – fogalmazott Kovács Dorina, a GSZK Shark Team csapatkapitánya. A társaság 2017 nyarára fejezi be új, az elmúlt év Shell Eco-marathon versenyére már benevezett járműkonstrukciója megépítését. A hallgatók egy Európában egyedülálló tervezésű és csökkentett tömegű dízelmotor megalkotását tűzték ki célul, miközben készülnek az idei Shell Eco-marathon kvalifikációs versenyére, amelyet Le Mans-ban rendeznek. A csapat az előző versenyautóhoz képest új karosszériájú és felfüggesztésű járművel áll rajthoz a „prototípus” kategóriában. Ha sikeresen szerepelnek a nyári versenyen, elindulnak a Nokia finnországi hallgatói futamán is.

„Tavaly küszködtünk a személycserék miatt, ám tavasszal a csapat már egy stabil tagsággal vág neki a versenyszezonnak. Továbbra is reméljük, hogy sok lelkes fiatal mérnököt sikerül rábírnunk a részvételre az újjáalkotott versenyautó megépítésében és tökéletesítésében. A mérnökök mellett várjuk a marketing és a gazdasági szakokon tanuló hallgatók jelentkezését is, akikre a pénzügyi és projektmenedzsment feladatokban, illetve a szponzorációs ügyekben számítunk” – nyomatékosította a csapatkapitány.

Műszakik Pneumobil Team

„2017-ben is három csapattal indulunk a sűrített levegővel hajtott járművek (pneumobil) versenyén, a májusi X. Nemzetközi AVENTICS Pneumobil megmérettetésen” – árulta el Fekete Dávid, a Műszakik Pneumobil Csapat részéről az idei legfőbb célkitűzést ecsetelve.

A „Műszakik Kanóc Team”, a „Műszakik Kvadóc Team” és a „Műszakik Popóc Team” is sikeresen szerepelt tavaly a léghajtányt építő mérnökhallgatók versenyén, amelyen összetettben a BME lett a legsikeresebb felsőoktatási intézmény. Idén tavasszal a régi csapattagok két „senior” kategóriás autóval állnak rajthoz, és versenybe száll egy „normál” kategóriás jármű is. Megújul a legújabb „Kvadóc” jármű: a hallgatók új kihajtótengellyel és új váltóval bővítik a pneumobil hajtásrendszerét, és az új alkatrészek miatt több helyen is módosítják a jármű vázát.

Mindhárom eddigi műegyetemi konstrukció bebizonyította már, hogy kiváló teljesítményű, dobogóra érdemes gépek, így a gépészmérnök-hallgatók okkal remélik, hogy találmányaik a tavaszi megmérettetésen is jól szerepelnek. „Bízunk benne, hogy megőrizzük a legjobbnak járó kupát”– tette hozzá.

Löködönc Pneumobil Csapat

2015-ben öt fővel alakult meg az akkor újoncnak számító pneumobil csapat, a BME Gépészmérnöki Karának Mechatronika, Optika és Gépészeti Informatika Tanszéke (MOGI) szakmai támogatásával. Első komoly megmérettetésük a IX. Nemzetközi Aventics Pneumobil Verseny volt tavaly májusban. A gépészmérnök-, mechatronikai mérnök- és villamosmérnök-hallgatók alkotta csapat járműve mindhárom versenyszámban (ügyességi, gyorsulási és távolsági futam) elindult. Jelentős tapasztalatot szereztek első versenyükön, illetve az első léghajtány tervezése és építése közben, és ezt az idei szezonban is hasznosítani tudják.

2016 nyarán továbbfejlesztették járművük fékrendszerét, kormányművét, vezérlését és elektronikáját. Az új változat 3 helyett 4 kerekű konstrukció lesz. A hallgatók a tervezésnél és az építésnél törekedtek egy minél kisebb és „kompaktabb” léghajtány kialakítására. „Ezek a tulajdonságok az autó irányításánál jelenthetnek előnyt” – hívta fel a figyelmet Polgár Balázs, a Löködönc Pneumobil Csapat képviselője. A májusban Egerben rendezett X. Nemzetközi Aventics Pneumobil Versenyen két autóval is rajthoz álló fiatalok célja, hogy minél több versenyszámban szerezzék meg az első tíz helyezés valamelyikét. Bíznak abban is, hogy 2017-ben a fővárosban tartják a tavaly elmaradt MVM Energiafutamot, amelyre szeretnének benevezni.

Fuse Racing Team (korábbi nevén Paradicsom csapat)

Nevet változtatott az alternatív meghajtású jármű fejlesztésén dolgozó egyik műegyetemi gépészmérnök-hallgatói társaság, az egykori „Paradicsom” csapat.  „2016 őszén változtattuk meg a nevünket Fuse-ra, részben azért, mert mérnöki fejlesztőink jelentős része lecserélődött, és az új társasághoz jobban illett ez a külföldiek számára is érthető név. Több éves sikeres hazai versenyzés után ugyanis nemzetközi terepre is lépünk. A csapat múltjával azonban nem szakítunk, rengeteg mindent köszönhetünk az alapító tagoknak, és mindenkinek, aki hozzájárult az eddigi eredményeinkhez” – magyarázta Horicsányi Krisztina csapatvezető.

A Fuse tagjainak idei fő célja, hogy kijussanak a már említett, júliusi Shell Eco-marathon kvalifikációs versenyre, La Mans-ba saját mechanikai és elektronikai tervezésű, elektromos motorral hajtott járművükkel. A fiatalok tavaly is jelen voltak a megmérettetésen, ám a futam előtt a hajtás és a küllő nélküli kerekek kombinációja felmondta a szolgálatot, így végül nem indulhattak el a versenyen. Bíznak benne, hogy idén nekik is eldördül a startpisztoly. „Az idei lesz az első nemzetközi versenyünk, amelyen minél több tapasztalatot szeretnénk szerezni, hogy a következő évben már a gyakorlott versenytársakat is megszorongathassuk” – bizakodott a csapatkapitány.

A társaság minden lehetőséget megragad, hogy népszerűsítse az elektromos autózásban rejlő lehetőségeket. Októberben előadást tartottak a New Tech Meetupon, és főszervezői voltak a II. BME Versenycsapat konferenciának. A tavaszi szezonban a szakmai munka mellett folytatják az elektromos meghajtású járművek megismertetését. Megtudtuk, hogy a csapat létszáma nem teljes, továbbra is várják a villamosmérnökök, mérnök-informatikusok és a gazdasági területen tanuló hallgatók jelentkezését.

BME Solar Boat Team

A BME Solar Boat Team azzal a céllal jött létre 2014-ben, hogy tagjai egy kizárólag napenergiával működő, ember által vezetett, teljesen elektromos hajtású hajót tervezzenek és építsenek. „A kétéves kitartó munka és szponzoraink lelkes támogatása eredményeként született meg „Rosana”, a Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem első napelemes hajója” – mesélte Kun Levente Alex, a Solar Boat Team egyik alapítója, a hajtásrendszerért és a team marketingjéért felelős csapatkapitány.

A BME hallgatói 2016-ban a Hollandiában és Monte Carlo-ban megrendezett Dutch Solar Challenge Világbajnokságon és a Monaco Solar Boat Challange-en vettek részt. Újult erővel és megújult csapattal vágtak neki a 2017-es évnek. Továbbfejlesztik és újraépítik „Rosana” néhány részét.

2017 júliusában ismét részt vesznek a Monaco Solar Boat Challenge-n (helyszín: Monaco, Monte-Carlo), ám addig számos feladat vár rájuk: újratervezik a hajtásrendszert, összeszerelik a tavaly már megtervezett szárnyrendszert, és kialakítják a hozzá tartozó szabályozás elektronikai és gépészeti részét. Módosításokat végeznek a napelemeket tartó felső fedélzeten is azért, hogy biztosítsák a hajó szigetelését és merevségét.

A csapat új műhelybe költözik február elején az egyik támogatójuk, az evopro vállalat busztelepére. Itt folytatják a szerelési munkálatokat, és reményeik szerint 2018-ban már második hajójukkal indulhatnak a Dutch Solar Challenge Világbajnokságon.

BME Formula Racing Team (BME FRT)

2016-ban a legsikeresebb versenyszezonját tudhatja maga mögött a BME Formula Racing Team közel egy évtizeddel ezelőtti megalakulása óta. A BME FRT mérnökhallgatói eddig több mint 10 Formula Student versenyautót építettek, a legújabb konstrukciójuk pedig az „Emma” nevet kapta. Az ún. FREC-006-os modell egy összkerék-meghajtású, teljes karbon-kompozit vázzal rendelkező elektromos szerkezet. 2016 nyarán négy versenyen is rajthoz álltak, és minden pályát sikeresen teljesítettek. Tavalyi versenyeredményeik alapján a világranglista 9. helyére léptek előre a 108 elektromos autót felvonultató mezőnyben.

A 2017-es szezonra készülő csapat felépítése átalakult, a felelős pozíciókban dolgozó tagok jelentős része lecserélődött. 16 újonccal bővült a team, új egységként jelent meg a Nagyfeszültségű Akkumulátorral foglalkozó csoport, a Műhely és Teszt csoport, a csapatmenedzseri pozíció megszűnt, ám létrejött a főmérnöki poszt. A társaság élén változatlanul a csapatkapitány áll. Az új idény futamain a 2015-ben már bemutatott konstrukcióval indulnak, ám továbbfejlesztik a jármű magasfeszültségű akkumulátorát, hajtásszabályozását és tovább csökkentik az autó tömegét. „Mindhárom fejlesztési terület komoly mérnöki tervezést és odafigyelést igényel, hiszen a változtatások jelentős hatással lehetnek a jármű teljesítményére” – jegyezte meg Sipos Gábor, a BME FRT csapatkapitánya. A 2017-es tervek között említette, hogy néhány, már tavaly elkezdett, ám akkor még kiforratlan, és egyelőre versenyen kívül kipróbált újítás megvalósításán is dolgoznak.

A társaság január közepére fejezte be az új járműverzió tervezését, és április közepéig tart az erre épülő gyártási időszak. Az új modellt várhatóan május elején mutatják be, majd két hónapig tesztelik a járművet. „Idén is izgalmas versenyszezon elé nézünk. Elindulunk az FSEast futamon, amelyre a részvételt a tavalyi bronzérmes dobogós helyezésünkkel vívtuk ki, és számolunk a minden évben Győrött rendezett Formula Student Hungary versennyel is. Még nem véglegesítettük idei versenynaptárunkat, de bízunk benne, hogy minél több fórumon és megmérettetésen mutathatjuk be járműfejlesztéseinket” – avatott be a várakozásokba Sipos Gábor.

TZS - TJ