2018. március 21.
Műhelyverseny keretében a XIV. kerület nagyforgalmú vasútállomásának és környezetének innovatív megújításán dolgoztak egyetemi hallgatók, köztük jelentős számban és nagy sikerrel BME-s fiatalok.
„Budapest egyik jelentős utasszámmal bíró kapujának számít Zugló vasútállomás: a környéken az elővárosi és a távolsági közlekedésben résztvevőkön kívül fontos helyi átszálló forgalom is van. Az évek óta elhanyagolt terület rehabilitálása régóta foglalkoztatja Budapest vezetését, így idén mi is erre a problémára vártunk megoldási javaslatokat a diákoktól” – ismertette az idei versenyfeladatot Gáldi Tamás, a Várostervezési Napok 2018 (VTN) főszervezője. A vizsgált területre az egységes építészeti megfontolások hiánya a jellemző – áll a felhívásban -, ahol belvárosi bérház, panelház, elhanyagolt, korábban egyszintes kereskedelmi egységnek helyt adó létesítmény és garázssor is található. Nagy részük lepusztult, ami a MÁV-épületekre különösen igaz. A látképet rontja a vasút Thököly út felett átfutó, rossz állapotú hídpárja, és a megálló leromlott utasforgalmi részei (váróterem, aluljáró, perontetők stb.). „A revízió már évek óta indokolt lenne, ezt pedig pontosan tudta a VTN szakmai partnere, a BKK is, amelynek javaslatára lett e helyszín az idei megmérettetés témája. A versenyzők teljesen szabad kezet kaptak a fejlesztési terveik kialakításához” – hangsúlyozta a Műegyetem mesterszakos infrastruktúra-építőmérnök hallgatója.
A felsőoktatásban tanulók számára idén kilencedik alkalommal meghirdetett Várostervezési Napokat a BME Zielinski Szilárd Építőmérnöki Szakkollégium Kör-Vas-Út tagozata, a Közlekedésmérnöki Szakkollégium, a BME Építész Klub és a Rerrich Béla Tájépítész Szakkollégium (Szent István Egyetem) szervezték meg. A kiírók egy kreatív versenyre hívták az építőmérnök, a közlekedésmérnök, az építész és a tájépítész hallgatókat. A rendezők célja az volt, hogy közös gondolkodásra és konszenzusos döntésre ösztönözzék a fiatalokat; a jelentkezőknek egy komplex javaslatot, víziót kellett készíteniük: ezen belül egy szöveges műszaki tervdokumentációt, egy helyszínrajzot, az ötleteiket bemutató makettet és posztert, illetve egy prezentációt a zsűri számára. A többnapos szakmai viadal végén a zsűri értékelte az elképzelések egyediségét, összetettségét, bemutatásának előadásmódját, a fenntarthatósági és környezetvédelmi szempontok figyelembevételét, az időbeli kivitelezhetőséget, valamint a megvalósíthatóság realitását is. |
A fiatalok feladata elsősorban az intermodalitási (azaz a kapcsolódó és sokrétű közlekedési) lehetőségek javítása és a tér rekonstrukciója volt, ám igény szerint kiegészíthették koncepciójukat a környék adta egyéb problémák megoldásával egyaránt. A diákok által tervezett beavatkozásnál figyelembe kellett venni a hosszú távú célok megvalósíthatóságát, a zuglói kerületi városfejlesztési és arculati stratégiát, továbbá ötleteket vártak tőlük a vasútállomás helyreállítására, az egyes közlekedési módok közötti váltások és átszállások elősegítésére, a kerékpáros forgalom lehetőségeinek bővítésére, a kihasználatlan vagy nem megfelelő funkciójú területek hasznosítására, és zöldfelületek kialakítására – tekintettel természetesen az energiahatékonyság és a fenntarthatóság szempontjaira.
A tavalyi évhez hasonlóan idén is hat csapat mérte össze tudását, ugyanakkor sokkal kiegyensúlyozottabb szakmai összetételben: szinte egyenlő arányban neveztek be az építészet és a közlekedés valamely ágával, részterületével foglalkozó ifjak.
A győztesek egy kompakt közlekedési rendszert alkottak meg, törekedve az átszállási idők csökkentésére. Előnyben részesítették a gyalogos és kerékpáros forgalom egyenletes megosztását, továbbá az új és gyorsabb csapásvonalak létrehozását, különösen figyelve a látás- és mozgássérültek szempontjaira. Terveztek még egy, a Thököly út fölé emelt, a vasúti megállóhelyet is magába foglaló műtárgyat, egyúttal 2x2 vágányosra bővítették a vasúti pályát, amelyet egy könnyű, hálós szerkezetű, acél elemekből és membrán kitöltésekből álló konstrukció borításával képzeltek el. Elgondolásaik szerint a peronokról a kereskedelmi funkciókkal bíró „plázaszintre” érkeznek az utasok. Ezen túl a versenyzők célravezetőnek tartották a Francia út részleges lezárását, így a Thököly út mindkét oldalára megálmodott zöldövezettel kapcsolhatták össze az utcaszint üzlethelyiségeit. A fiatalok mindvégig univerzális megvalósítást tűztek ki célul: az új közlekedési kapcsolatokat és a felszínrendezési koncepciót úgy alakították ki, hogy a jelenlegi buszforgalom mellett, egy új villamospálya megépítése és a 4-es metró vonalának esetleges meghosszabbításával együtt járó változások is beilleszthetők legyenek a javaslatukba.
A második helyen végzett csapat a Budapest Környéki Törvényszék épületének funkcióváltását szorgalmazta, amelynek helyén egy új, modern, kettéhasított ellipszis formájú közlekedési központot nyitnának meg különböző szolgáltató egységekkel (például jegyirodával, kávézóval, gyorsétteremmel, élelmiszerüzlettel, míg a felsőbb szinteken irodákkal, kormányablakkal vagy BKK bázissal).
Hasonló megoldási javaslatot tett a harmadik helyezést elért hallgatói csoport is: a jelenlegi bírósági épület helyére zöldövezet kialakítását, emellett szintén egy modern létesítményt képzeltek el. Fontosnak tartották továbbá, hogy az átépítésekkor legalább akkora természetes felületet őrizzenek meg, mint a mostani.
A Várostervezési Napok műhelyverseny zsűritagjai 2018-ban: Ekés András, a Mobilissumus Kft. mobilitási szakértője, a zsűri elnöke, Barta Ferenc, Zugló főépítésze, Dávid Gábor, a Speciálterv Építőmérnöki Kft. közlekedési igazgatója, Kotsis István, a Szent István Egyetem Tájépítész Kar mesteroktatója, Nyul Zoltán, a Budapesti Közlekedési Központ Zrt. stratégia és innováció igazgatója, Perjés Tamás, a Trenecon Kft. műszaki igazgatója, és Vitézy Dávid, a Magyar Műszaki és Közlekedési Múzeum megbízott főigazgatója.
A Várostervezési Napok műhelyverseny hallgatói helyezettjei 2018-ban: 1.helyezett csapat: 2.helyezett csapat: 3.helyezett csapat: 4.helyezett csapat: 5. helyezett csapat: 6.helyezett csapat: |
TZS - GI
Fotó: Takács Ildikó, Képítő Fotókör
Illusztrációk forrása:VTN