2020. április 23.
A csaknem 600 jelentkezőből mindössze 25 középiskolás került az idén rendhagyó módon, online tartott döntőbe.
„A versenyt a szokásos formában hirdettük meg középiskolások számára még januárban. Úgy terveztük, hogy három kategóriában, a hat online fordulóban legjobb eredményt elért tanulók számára április 18-án tartjuk a döntőt, személyes részvétellel az egyik számítógépes termünkben. Ez utóbbi tervünknek a megvalósítását az új koronavírus-járvány megakadályozta, így végül a finálé is elektronikusan zajlott le” – ismertette a bme.hu-nak Lángné Lázi Márta, a BME Természettudományi Kar (TTK) Matematika Intézet egyetemi docense, a megmérettetés főszervezője.
A BME TTK Matematika Intézet számítógépes terme idén üresen állt a döntő napján
A BME TTK Matematika Intézet hat éve szervez matematikaversenyt középiskolások számára, a BME Alfa interaktív gyakorlófelületen https://alfa.bme.hu/. A forma, a versenyszabályok fokozatosan alakultak ki, a megszerzett tapasztalatok, de leginkább a versenyzők és a tanáraik visszajelzései alapján. A szervezők arra törekedtek, hogy nagyon kényelmes formában, a diákok igényeihez alkalmazkodva, széles körben ösztönözze a matematika tanulását, az érettségire, továbbtanulásra való felkészülést. Főként azokra számítanak, akik nem gondolkodnak OKTV, vagy más nagyon szűk réteg számára elérhető megmérettetésben. A nehézséget nem az okozza, hogy a feladatok nagyon trükkösek, vagy a megoldás sok-sok lépést igényel, hanem a szigorúan megszabott időkeret. Így egy-egy tematikus rész megoldásához érdemes előre átnézni a szükséges ismeretanyagot és összeszedetten dolgozni, koncentrálni. Az Alfa Csapat tagjai: Gergi Miklós, Kiss Sándor, Lángné Lázi Márta, Molnár Zoltán, Nagy Ilona, Pécsi István, Péterné Kovács Anikó, Rácz Éva, Ruppert László. |
A verseny után minden évben kiértékelik az elégedettségi kérdőívekre a versenyzőktől, tanároktól kapott válaszokat, a szervezők tapasztalatait. Ezeknek a véleményeknek a felhasználásával évről-évre módosítják a felhívást, a verseny részleteit, hogy minél jobban alkalmazkodjanak a célközönség igényeihez, lehetőségeihez.
„A mostani versenyünket – a szokásos PR tevékenységen túl – egy komolyabb médiakampány is megelőzte. Emellett bővítettük a szakmai együttműködést a mateking.hu weboldal fejlesztőivel, amelynek keretében az első fordulókban jó eredményt elért diákok ingyenes hozzáférést kaptak az említett honlaphoz” – beszélt az előzményekről Lángné Lázi Márta, hozzátéve: jórészt ezeknek köszönhetően az idei megmérettetés rekordszámú, csaknem 600 jelentkezővel indult. A hat online forduló során, a korábbiakhoz hasonlóan tapasztaltuk a résztvevők csökkenését, de még így is sokan kitartottak, és küldtek megoldásokat a kéthetente kapott feladatsorra. „A döntőbe végül 25 tanuló kapott meghívást, számos település intézményét képviselve” – adott hangot örömének a TTK egyetemi docense, megemlítve Balatonfűzfő, Békéscsaba, Budakeszi, Budapest, Debrecen, Dunakeszi, Győr, Gyula, Kecskemét, Kiskunhalas, Kisvárda, Miskolc, Nagybereg, Nagyvárad, Székesfehérvár és Szombathely iskoláit.
„Az elért eredményekről a diákok most egy-egy oklevelet kapnak e-emailben és értesítést küldünk az iskolájuknak. A díjkiosztót, ünnepséget megtartjuk, pótoljuk, amint engedik a lehetőségek” – árulta el a szervező, aki megosztotta: az idei verseny feladatai (és a korábbiaké is), a megoldásokkal együtt elérhetők a gyakorlófelületen. Hozzáfűzte: „reméljük, hogy sok középiskolás és tanár kolléga számára nyújt segítséget a felkészülésben, a mindennapi munkában”.
– GI –
Fotó: BME TTK Matematika Intézet