2020. szeptember 14.
A Kar immáron negyedjére rendezte meg Fejér megyében az érettségire és egyetemi tanulmányokra felkészítő programjait.
Idén nyáron ismét megtelt élettel a Dunaújvárosi Széchenyi István Gimnázium Kollégiuma, amely a BME Vegyészmérnöki és Biomérnöki Kar (VBK) és a VeBio Tehetség Egyesület által szervezett tábornak ezúttal is helyszínéül szolgált. Az oktatás a Pannon Oktatási Központ Magángimnáziumának kiválóan felszerelt tantermeiben zajlott. Mindkét középiskola a Műegyetem együttműködő partnere.
A táborba 10-11. évfolyamot befejező középiskolásokat, valamint már érettségizett, továbbtanulás előtt álló diákokat vártak. A több mint hetven táborozó fiatal naponta öt, egyenként 75 perces előadáson, és kiscsoportokban zajló számolási gyakorlaton vett részt matematikából, kémiából, fizikából és biológiából. Mindenki a tudásszintjének és korosztályának megfelelő csapatba került, így a lehető legnagyobb fejlődést érhették el.
A programokról a diákok garantáltan több tudással tértek haza, mint amennyivel érkeztek. Erre garancia, hogy a szervezőgárda egyetemi oktatókból és felsőbb éves hallgatókból állt, akik az ország jeles műszaki és egészségügyi felsőoktatási intézményeiből verbuválódtak. Céljuk volt a helyszínre érkező diákok felkészítése az érettségi vagy az első egyetemi év kihívásaira. A rendezők többsége a korábbi években maga is táborozó volt, ám az atmoszféra és a természettudományok szeretete arra sarkalta őket, hogy tanárként visszatérjenek átadni széles körű ismereteiket az ifjabb generáció számára.
Természetesen ez sem lehetett volna igazi nyári tábor közösségfejlesztő feladatok és némi kikapcsolódás nélkül. A délutáni tanórákat követően minden nap más program várta a feltöltődésre is vágyó diákokat, így idejük sem maradt unatkozni. A szervezők egyebek mellett városismereti versennyel, sportvetélkedővel, nyomozós játékkal készültek, majd vasárnap délután egy remekül sikerült sárkányhajózás élményével lepték meg a fiatalokat. A tábori napok egyik estéjén látványos láng- és fényjátékkal tarkított kémiai kísérleteket mutattak be a középiskolások számára, valamint közös társasjátékozás, később kóstolással egybekötött, a csokoládékészítés rejtelmeiről tartott előadás színesítette a programot.
A középiskolások az ország minden tájáról érkező kortársaikkal, a felsőoktatásban tovább tanulók pedig leendő évfolyamtársaikkal ismerkedhettek meg.
A programot az Európai Unió „Bepillantás a jövődbe! – Komplex műegyetemi pályaorientációs és továbbtanulást segítő programok” (EFOP-3.4.4-16-2017-00025) pályázata támogatta. Az ipari partneri együttműködő az EGIS Gyógyszergyár Zrt. volt.
Ifiegyetem a Műegyetemen Az immár harmadik Ifiegyetem 2020. július 20-23. között zajlott a Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetemen. A nyári tábor a Bepillantás a jövődbe! – Komplex műegyetemi pályaorientációs és továbbtanulást segítő programok (EFOP-3.4.4-16-2017-00025) pályázat keretében valósult meg. A rendezvény célja 9-11. osztályos diákok megismertetése a BME képzési és tudományos tevékenységével, valamint az egyetemi élettel, annak különleges hangulatával. A tanulók csak csoportosan jelentkezhettek, tanári/szülői kísérettel és felügyelettel. A résztvevők látogatást tettek az egyetemi campuson, majd egy-egy előadásban ismerhették meg a Műegyetem főbb oktatási-kutatási területeit. A megismert tématerületekhez kapcsolódva a diákok párhuzamos szemináriumokon (12-15 fős gyakorlati foglalkozásokon, laborlátogatásokon) bővíthették tudásukat. Az előadások témái voltak: Mire jó még az okostelefon? (ÉMK) Lehetnek-e érzelmei a jövő intelligens gépeinek? (GPK) Fenntartható építészet (ÉPK) A nagy Ho-ho-ho Horgász (VBK) Kiterjesztett és virtuális valóság (VIK) A közlekedés új kihívásai (KJK) Az adat az új olaj (TTK) Digitális szabaduló szobák az oktatásban (GTK) A laborlátogatások közötti szabadidőben a kísérő egyetemi hallgatók mesélték el tapasztalataikat az intézményről, a tanulásról és a diákéletről a középiskolásoknak. Az Ifiegyetem programjain 61 diák vett részt 5 vidéki középiskolából. A szállást a BME Martos Flóra Kollégiuma biztosította. A rendezvény végén a tanulók kérdőívben jelezhettek vissza: ez alapján a tábort 4,48 átlagos osztályzatra értékelték, és kiderült, 24%-uk sokkal érdeklődőbb lett a mérnöki és természettudományok iránt (46% eddig is érdeklődő volt), és 88%-uk szívesen jönne újra ilyen típusú táborba. A táborról a Budavári Schönherz Stúdió készített videót. |
– GI –
Fotó: BME Vegyészmérnöki és Biomérnöki Kar, SPOT