„Egy olyan helyet álmodtunk meg, ahol a jövőnket meghatározó ötletek születhetnek”

A fenntarthatóságot és a digitalizációt egyaránt megvalósító innovációs teret terveztek a díjnyertes műegyetemi hallgatók a BME és az MNB közös pályázatán.

„Egy ösztönző, többfunkciós és az egyetemisták tanulmányait, munkáit a lehető leghatékonyabban segítő helyiséget terveztünk, amely magában foglalja az egyéni, illetve csoportmunkához szükséges technikai eszközöket, bútorrendszereket és pihenésre alkalmas lehetőségeket” – fogalmaztak a BME és az MNB közös, innovációs tér megtervezésére kiírt  pályázati felhívás nyertes csapatának tagjai: Kallus Patrícia, Szakály Bálint és Rajkai Boldizsár, a BME Gépészmérnöki kar (GPK) ipari terméktervező mérnök mesterszakos hallgatói, akik a könnyen megjegyezhető „bit” (BME innovációs tér) mozaikszóval nevezték el nyertes elképzelésüket, utalva a helyiségben megtalálható modern technológiai funkciókra.

A BME és az MNB Innovációs Tér pályázatának győztes hallgatói: Szakály Bálint, Kallus Patrícia és Rajkai Boldizsár (ipari terméktervező mérnök MSc, GPK)

A Magyar Nemzeti Bank (MNB) és a Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem (BME) közötti együttműködés keretében kiírt pályázat célja egy olyan, a műegyetemi kampuszba illeszthető innovációs tér kialakítása volt a hozzá tartozó tárgyi környezettel együtt, amely ösztönző és inspiráló munkateret biztosít mind a műszaki, mind a gazdaságtudományokkal foglalkozó hallgatók, kutatók és oktatók számára. Emellett hozzájárulhat a digitalizáció, a mesterséges intelligencia és a zöld pénzügyek, továbbá a fenntarthatóság területeit érintő új ötletek megszületéséhez. A tervezett tér egyes részeinek biztosítania kellett a megfelelő környezetet a tanuláshoz, a projektmunkákhoz, a kreatív alkotásokhoz és a kikapcsolódáshoz egyaránt, ösztönöznie az együttműködésre és a közös gondolkodásra. Az itt kialakított infrastruktúrának alkalmasnak kellett lennie a hagyományos kis- és nagycsoportos alkotó technikák mellett a korszerű megjelenítési és digitális modellezési formák alkalmazására is.

A felhívásra a BME GPK teljes vagy részidős mesterképzésében résztvevő 3 fős hallgatói csapatok pályázhattak.

A feladat részét képezte a problémafelvetés és annak elemzése, a lehetséges esztétikai, műszaki és ergonómiai megoldások feltárása, a felhasználói igények feltérképezése, egy követelményjegyzék összeállítása, a koncepció részletes kidolgozása, 3D-s látványtervek (opcionálisan makettek) elkészítése a hozzá illő műszaki dokumentációval, valamint a megvalósításhoz, működéshez, üzemeltetéshez szükséges erőforrás- és költségelemzés megalkotása. A hallgatók egy maximum 15 perces prezentációban mutatták be elképzelésük részleteit a szakmai zsűri előtt.

 

Az ipari terméktervező mérnökszakos fiatalok egy olyan inspiráló és kreativitást támogató teret alkottak meg, ahol hallgatók csapatai összegyűlhetnek egy-egy projekt keretében, ám a diákoknak lehetőségük van elvonulni az önálló gondolkodásra, ötletelésre alkalmas helyekre, fülkékbe is. A díjnyertes csapat a tervezés során sokféle faanyagot használt és számos növényt elhelyezett a térben a nyugtató és természetes hangulat megőrzésére. Az inspiráció elősegítésére moduláris, összecsukható egyéni bútorokat és elválasztó elemeket használtak a tér elrendezésének és az éppen aktuális igények (egyéni vagy csoportos munka, prezentációk tartása stb.) szerinti alakításához.

A hallgatók a fenntarthatóság biztosítására egy saját fejlesztésű applikációval is kiegészítették elképzelésüket. Az alkalmazáson keresztül foglalható a terem, annak eszközei és a működéshez szükséges egyéb funkciók. A fiatalok a döntőn bemutatott applikáció prototípusával a bírálók elismerését is kivívták.

„Nagyon örülünk az eredménynek, és hatalmas megtiszteltetés számunkra, hogy számos színvonalas pályamunka közül a miénket találta legjobbnak a szakértői zsűri” – fogalmaztak a nyertes csapat tagjai, akik a projekt kezdetén ismerték meg egymást, ám nagyon rövid időn belül megtalálták a közös hangot és kiegészítették egymás tudását. Boldizsár a mérnöki precizitást hozta, Patrícia a látványért volt felelős, Bálint pedig a gazdasági, pénzügyi és menedzsment szemléletmódot igyekezett beépíteni a közös munkába. A hallgatók hétről hétre konzultáltak a pályamunkájuk előrehaladásáról, ám a pandémiás helyzetben ezt főleg online tehették meg, ami időnként nehezítette a közös munkát. A nehézségek ellenére mindannyian igyekeztek kivenni részüket a tervezés összes részfeladatában.

„Sikerünket részben a nagyon részletes, jól átgondolt és előzetes kutatással alátámasztott iroda-tér koncepciónak köszönhetjük. A tervekhez mindenre kiterjedő költségkalkulációt készítettünk, kitérve az alapanyagok, azok beszerzésével és gyártásával kapcsolatos költségekre, valamint az innovációs tér működtetésével kapcsolatosan felmerülő kiadásokra. Alaposságunkat az MNB delegáltjai külön kiemelték pályamunkánk értékelésekor” – idézték fel az alkotás és visszajelzés részleteiről a műegyetemi formáció tagjai.

A hallgatók jelenleg különböző vállalatoknál töltik szakmai gyakorlatukat. A diploma megszerzése után terméktervező szakemberként, illetve a gazdasági, a menedzsment és a mérnöki területeket egyaránt ötvöző projektmenedzserként szeretnék folytatni pályafutásukat. Addig is bíznak abban, hogy lehetőségük lesz részt venni további izgalmas projektekben, akár ugyanebben a formációban.

„Örömmel tölt el, hogy a felhívásra számos magas színvonalú és nagyon értékes pályaművet nyújtottak be a hallgatók. A győztes csapat azzal emelkedett ki a mezőnyből, hogy az értékelési szempontok mindegyikében nagyon jó eredményt ért el. A fiatalok egy olyan homogén és kompakt megoldással pályáztak, amelynek egészén látszott a hallgatók példaértékű lelkesedése, hozzáállása és igényessége” – méltatta a díjnyertes csapat tagjait Varga András, a BME Gépészmérnöki Kar (GPK) Gép- és Terméktervezés Tanszékének mesteroktatója, aki szakmai mentorként támogatta a kiírásra pályázókat a minél jobb eredmény elérésében. „Tanácsaimmal igyekeztem a kreatív ötleteket a megvalósíthatóság irányába terelni. Ez a pályázat kiemelkedő lehetőséget biztosított a diákoknak arra, hogy megmutathassák tehetségüket és kreativitásukat nemcsak az oktatónak, hanem a külső megbízó cég, az MNB számára is. Úgy gondolom, hogy az ilyen ’éles’ helyzetek és versenylehetőségek nagy mértékben segítik a hallgatók szakmai fejlődését.”

 

TZS-HA

Fotók forrása: Kallus Patrícia, Szakály Bálint, Rajkai Boldizsár