2023. április 14.
A 2023-as Danube Cup Kick-off rendezvénye egyszerre volt informatív, hasznos és szórakoztatóan elgondolkodtató, erről Litkai Gergely humorista és üzletember gondoskodott.
Már a rendezvény kezdetén kitehették volna a szervezők a „megtelt” táblát a Q épület B404-es termének ajtajára. A felfokozott péntek délutáni érdeklődés valószínűleg nemcsak a témának, hanem az egyik előadónak, a Dumaszínház alapító tulajdonosának, Litkai Gergelynek is szólt. A hét éves, egykor még csak a BME és a Corvinus Egyetem hallgatói között zajló Duna Kupa pitch verseny idei első eseménye már egy nemzetközi sorozat nyitánya volt, amelyet egy társadalmi vállalkozás működtet.
Az idei Danube Cup Kick-off rendezvényét a BME Gazdaság- és Társadalomtudományi Karának (BME GTK) tudományos és innovációs dékánhelyettese, Grad-Gyenge Anikó nyitotta meg. Köszöntőjében röviden összefoglalta, hogyan vált a Duna két partján álló, egymással hagyományosan versengő egyetem közötti kezdeményezés nemzetközi hallgatói innovációkat megmérő programsorozattá. Bár az esemény hivatalos elnevezése „Kick-off”, kollégáival már hosszú ideje dolgoznak az idei programok sikeres megvalósításán.
Danyi Pál, a BME GTK Menedzsment és Vállalkozásgazdaságtan Tanszék egyetemi docense, és egyben a Duna Kupa társalapítója elmondta, hogy az elmúlt 7 évben 8 egyetemről 70 csapat vett részt a versenyeken, szerepléseiket pedig 10 ezer social media megosztás kísérte figyelemmel. A megmérettetés néhány év alatt ikonná vált a startup ökoszisztémában. Mára nemcsak nemzetközi szintre lépett, hanem témájával összhangban három éve társadalmi vállalkozássá alakult. „Nemzetközi hálózat és nemzetközi kapcsolatrendszer vagyunk oktatók, hallgatók és kutatók között. Tavaly 10 intézménnyel közösen beadtunk egy Erasmus+ pályázatot, és ha sikerül megnyernünk, akkor pedig nem kevesebbre vállalkozunk, mint arra, hogy 8+ egyetemen közös, nemzetközi kurzusokat kínáljunk a hallgatóknak. Az egyik legnagyobb sikerünk az lenne, ha olyan közép-európai startupok jönnének létre, ahol a hallgatók különböző egyetemekről jönnek” - avatta be a közönséget Danyi Pál a közeljövő terveibe.
A verseny további bővíthetőségét az iránta megnyilvánuló érdeklődés is mutatja, havonta jelzik együttműködési szándékukat más országok egyetemei. A figyelem mértéke már szükségessé teszi a Danube Cup névjegy, márka bevezetését is. A cél egy olyan nemzetközi vállalkozás felépítése, aminek helye van a közép-európai oktatásban, a startup életben. Ehhez szükség van a kollégák nagyon aktív segítségére és pénzre egyaránt. Az elmúlt években szerencsére számos magyarországi vállalkozás felismerte, hogy érdemes támogatnia ezt a kezdeményezést.
A Danube Cup nemzetközi hálózatának partnerintézményei:
Budapest University of Technology and Economics Corvinus University of Budapest University of Belgrade Johannes Kepler University Linz University of Passau Regensburg University of Applied Sciences Vienna University of Economics and Business |
Danyi Pál elmondta: „mi szeretnénk lenni a vállalkozásfejlesztés oktatása terén az első számú akadémiai hálózat Közép-Európában. Missziónk nem kevesebb mint az, hogy egy egyetemi kapcsolatrendszer keretében oktassuk és támogassuk a jövő vállalkozóit, nemcsak a hallgatókat, hanem az ő oktatóikat is”. Előadása végén Danyi Pál felhívta a résztvevők figyelmét arra az öt alkalmas booster programra, amelyen a részvétel csak előnyökkel és plusz ismeretek megszerzésével jár a vállalkozó kedvű hallgatóknak. Hozzátette, a Danube Cup oktatóinak óriási tapasztalatuk van, hiszen eddig már több mint 100 csapattal dolgoztak együtt az ötleteik kidolgozásán, megvalósításán.
Vecsenyi János, a BME GTK Menedzsment és Vállalkozásgazdaságtan Tanszék Professor Emiritusa, a Duna Kupa társalapítója az online marketing sikeréről szólt elsőként. „A rendezvény előtt egy héttel még csak hárman regisztráltak, ma pedig megtelt az előadóterem, ami mintegy 70 főt jelent”- mondta el a professzor. Életútjának felelevenítése mellett - a BME-n tanult, a Corvinus-on kezdett tanítani - a magyar vállalkozásfejlesztés oktatásának történetét, meghatározó hazai vállalkozók tanácsait is beleszőtte előadásába, melynek alaptémája a Duna Kupa története volt. A pitch verseny ötletét egy tengerentúli utazása, az angolszász országokban tradicionális, egyetemek közötti versengés adta, és az a felismerés, hogy műszaki ismeretek nélkül nem sokat ér a közgazdasági tudás, és ez fordítva is igaz. Ez a felismerés inspirálta az első versenyek megrendezését a két egyetem között. „Akik most kezdenek vállalkozni, nem biztos, hogy a legjobb időpontban teszik, ám az a tapasztalat, hogy aki egyszer vállalkozik, az valószínűleg továbbra is fog. Az egyetemi pitch versenyek lényege az extra tudás és az újdonság. Fontos, hogy a kitalált termék hasznos is legyen, és ne csak igényt lehessen teremteni rá, mint például a divatiparban. A mai kaotikus világban egyre több dologra lesz valóban szüksége a fogyasztóknak, erre kell megoldást nyújtani a vállalkozásoknak. E közben ne felejtsétek el azt sem, hogy egy vállalkozásnak bevételt kell termelnie, pénzt kell keresni vele” - tanácsolta előadásában Vecsenyi János professzor.
A rendezvény sztárfellépője Litkai Gergely, a Dumaszínház alapítója volt. A startup ökoszisztémával, a vállalkozóvá válással, és az akként való élettel kapcsolatban személyes történetek, gyakorlati tapasztalatok, filozófiai és gazdaságfilozófiai megfontolások, és természetesen nem kevés humor váltotta egymást az egy órás előadásban.
Néhány gondolat az előadásból: a világról, úgy általában: mielőtt valaki vállalkozni kezd, érdemes végiggondolnia, milyen világban élünk. A világról túl sok mindent tudunk, de keveset értünk meg, és amit megértünk, azt sem mindig hisszük el. Nem reméljük, hogy amit csinálunk, hatással lesz arra, amitől tartottunk. Hajlamosak vagyunk azt hinni, hogy a környezetünk mindig olyan volt, mint amilyen most, pedig nem. Rohamosan pusztul, ezért a legfontosabb feladat a paradigmaváltás, amelyre azért van szükség, hogy legyen hol működniük a vállalkozásoknak. Az emberiség célja nem a hatékonyság fokozása, hanem az életben maradás kell legyen. A hatékonyság korát fel kell váltania az ellenállóképesség, a reziliencia korának. A rugalmas ellenállási képesség, azaz valamely rendszernek – legyen az egy egyén, egy szervezet, egy ökoszisztéma vagy éppen egy anyagfajta – azon reaktív képessége, hogy erőteljes, meg-megújuló, vagy akár sokkszerű külső hatásokhoz sikeresen adaptálódik. Ilyennek kell lennie a mai startupoknak is. A komoly témákat időről időre poénok színesítette gondoskodva a közönség jó hangulatáról.
Milyen legyen az ötlet? Legyen hosszú távon szerethető. Szeresd, és ne csak a pénzt lásd a vállalkozásban. Érdemes és szükséges is előre gondolkodni, milyen lesz a cég, amikor növekedésnek indul? Akarsz-e külső forrást bevonni? A Dumaszínház kipróbálta a franchise modellt, de végül a saját működtetésnél maradt. Kilépett a nemzetközi piacra, majd volt, ahonnan visszalépett. A külső források bevonását viszont kezdettől fogva elvetették, az organikus fejlődésben hisznek, ami egyben a fenntarthatóság egyik záloga is. „Fontos, hogy jól válaszd ki, kivel alapítasz céget. Ha mégis rosszul választottál, igyekezz gyorsan kivásárolni őt, mielőtt túl sokba kerülne. Akivel együtt dolgozol, tegyen hozzá valamit. Ha pedig valaki semmit nem tesz hozzá, akkor azt ki kell tenni.”
Milyen a jó vállalkozó? Majdnem pont olyan, mint egy jó humorista.
Ellenállóbb, mint 10 évvel ezelőtt, jobban tűri a stresszt, tud nyomás alatt jó döntéseket hozni. Ezért is fontos a pszichológiai állapot ebben a gyorsan változó világban, amivel már az egyetemen el kell kezdeni foglalkozni. Érdemes több olyan képességet elsajátítani, amikre a későbbiekben vállalkozóként, menedzserként, vagy akár munkavállalóként is szükség lesz. És erre egyetlen egyetem sem készít fel. Fel kell tudni dolgozni a kudarcokat, képesnek kell lenni az együttműködésre, tudni kell másoknak segíteni, ha bajba kerülnek. A hatékonyság korának eredménye, hogy a szolidaritás ma teljes mértékben hiányzik az emberekből. Szükség van fókuszált szorgalomra. A színészi képességekre, hiszen egy vezetőnek tudnia kell motiválni a csapatát. Elengedhetetlen a megújulási igény, a bátorság, enélkül ugyanis nem lehet vállalkozni. Érdemes kedvelhetőnek lenni, kedvesnek azokkal, akik valamilyen módon kiszolgáltatottak nekünk. Fontos a cégen belüli transzparencia is. Litkai Gergely saját tapasztalata, hogy jobban működik a vállalkozás, ha nincsenek bértitkok. Az alkalmazkodás szükségszerű, mert a „rigiditás” veszélyes egy vállalkozásban. A Dumaszínházban 30 erős individuum működik együtt, és mindenki a saját irányát akarja vinni., Litkai Gergelynek az amőba taktika vált be: vannak határok, de azok folyamatosan változnak.
Litkai Gergely tapasztalatait már csak azért is érdemes volt meghallgatni, mert a 20 éves Dumaszínház mára komoly sikereket ért el a szórakoztatóiparban. A legnagyobb klub Közép- Európában, 2021. leglátogatottabb színháza volt a Központi Statisztikai Hivatal adatai szerint, 295 ezer követőjük van a Facebookon.
Meglepő volt épp egy jogot végzett humoristától hallani, milyen fontosnak tartja a matematikát, ráadásul nem is a könyveléssel, hanem a kreativitással kapcsolatban. „A matematika segít megérteni a világot, a logika és a racionális megközelítés nélkülözhetetlen a brutális gyorsasággal változó világban. A matek adja azt a gondolkodást, ami képes összekapcsolni, szintetizálni egy korábbi gondolatot egy aktuális probléma megoldásával. Ez a fajta kreativitás szükséges egy sikeres vállalkozáshoz.”
A közel egy órás startup stand-up végén Litkai Gergely ismét aláhúzta: érték, és ne érdek alapján indítsanak vállalkozást a mai startupperek. Szeressék a dolgot, amivel foglalkoznak, mert így vállalkozóként szép grafikonok helyett jó életük lesz. Búcsúzóul elmondta: „vállalkozni nagyon jó, sokkal jobb a szerencsejátéknál, ami gyorsan függőséggé válik. Új barátokat, nemzetközi kapcsolatokat és sikereket kívánok nektek”.
A rendezvény moderátora Balogh Blanka pszichológus ezt követően szólította az utolsó előadót, Huszák Lorettát, a Budapesti Corvinus Egyetem adjunktusát, aki a következő hónapok eseményeiről beszélt, és minden résztvevőt arra bátorított, hogy jelentkezzen a hazai válogatót megelőző felkészítő tréningre.
A közös pizzázást az érdeklődő hallgatók összekötötték a személyes konzultáció lehetőségével: párbeszédeket kezdeményeztek a Danube Cup alapítóival és a társadalmi vállalkozás munkatársaival.
KJ-TZS
Fotók: Geberle B.