Szoros versenyben nehéz volt az éremszerzés az idei VTN-en

Új Duna-hidat, intermodális közlekedési csomópontot és élhető parkokat is terveztek Újpestre az idei Várostervezési Napok (VTN) versenyző csapatai.

„Roppant éles versenyben színvonalas pályamunkákat alkottak a hallgatók, akik reális, a valóságtól nem elrugaszkodott komplex javaslatokkal próbálták meggyőzni a zsűrit terveik megvalósíthatóságáról” – fogalmaztak az idei Várostervezési Napok (VTN) hallgatói verseny eredményeiről a műegyetemi szervezők.

A négynapos, hagyományosan mindig tavasszal megrendezett kreatív műhelyversenyen az építőmérnök-, a közlekedésmérnök-, az építészmérnök- és a tájépítész-hallgatók kis csoportokban gondolják újra Budapest valamely városrészének, közterének közlekedési, építészeti és fenntarthatósági szempontjait. A 14. alkalommal megrendezett hallgatói megmérettetésnek hagyományosan a BME Baross Gábor Kollégium díszterme adott otthont. A versenyre a Műegyetem mellett a Magyar Agrár- és Élettudományi Egyetemről, a Debreceni Egyetemről és a győri Széchenyi István Egyetemről is érkeztek hallgatók.

A BME Zielinski Szilárd Építőmérnöki Szakkollégium Kör-Vas-Út Tagozata, a Közlekedésmérnöki Szakkollégium, az Építész Klub, valamint a Rerrich Béla Tájépítész Szakkollégium (Magyar Agrár- és Élettudományi Egyetem - MATE) a felsőoktatásban tanulók számára idén 14. alkalommal hirdette meg a Várostervezési Napokat.

 

A kiírók egy kreatív versenyre hívták az építőmérnök-, a közlekedésmérnök-, az építészmérnök- és a tájépítész-hallgatókat. A rendezők célja az volt, hogy közös gondolkodásra és konszenzusos döntésre ösztönözzék a fiatalokat, akiknek egy komplex javaslatot, kellett kidolgozniuk: a rendelkezésükre bocsátott alapadatok (statisztikák, alaptérképek, geodézia stb.) segítségével feltárni egy adott terület adottságait, innovatív és előremutató választ adva a felmerülő építészeti és közlekedési problémákra és igényekre. Ezen belül egy szöveges műszaki tervdokumentáció, egy helyszínrajz, az ötleteiket bemutató 3D digitális terv, poszter, illetve prezentáció elkészítése várt rájuk. A versenyen 5-7 fős csapatokba verbuválódott, képzési szintenként és területenként vegyes hallgatók mérték össze tudásukat.

„Idén is egy olyan fővárosi helyszínt választottunk, amelynek fejlesztési koncepciója kidolgozásában a versenyre nevező építőmérnök-, építészmérnök-, tájépítész- és közlekedésmérnök-szakos hallgatók együttműködtek, így valamennyi ’szakma’ megtalálhatta azt a részterületet, amely tartogatott számára feladatot és lehetőséget az elképzelések bemutatására” – fogalmaztak a VTN szervezői, akik 2023-ban Újpest-Városkapu metróállomás, valamint Újpest vasútállomás környezetének  megújítására várták a fiatalok közlekedési, urbanisztikai és tájépítészeti szempontokat is figyelembe vevő javaslatait.

A VTN szervezői 2023-ban Újpest-Városkapu metróállomás, valamint Újpest vasútállomás környezetének  megújítására várták a fiatalok közlekedési, urbanisztikai és tájépítészeti  szempontokat is figyelembe vevő javaslatait. A helyszín fejlesztési koncepciójának kidolgozása lehetőséget biztosított a különböző karokra járó hallgatók együttműködésére.

A helyszínválasztás aktualitása az M3-as metró felújítás utáni újraindulása és a leendő aquincumi Duna-híd voltak.

A zsűri a terület megújítását célzó komplex megoldásokat részesítette előnyben, az ötletek, víziók formába öntését várták a csapatoktól. Fontos szempont volt azonban a területen érintett jelenlegi Volánbusz végállomás és P+R parkoló megújítása, a leendő aquincumi Duna-híd áthaladó szakaszának bemutatása, a helyi zöld parkos területek és a Szabadság park funkcióbővítése, ezzel együtt pedig a vasút elvágó hatásának csökkentése. Ugyancsak várták az elképzeléseket az újpesti vasútállomás kapacitásbővítésére, számolva azzal is, hogy a közeljövőben további körvasutat érintő fejlesztések is várhatók. A bírálatnál sokat nyomott latba, ha a hallgatók számoltak az M3-as metró, a vasút, valamint a BKK és a Volánbusz autóbuszjáratai, illetve a dunai hajójáratok közötti átszállási lehetőséggel. Plusz pontokat jelentettek a közösségi közlekedési, illetve mikromobilitási eszközök használatára,  a kerékpáros infrastruktúra fejlesztésére és kerékpáros nyomvonalak kialakítására javasolt különböző ösztönző intézkedések, valamint a zöldinfrastruktúra-megoldások, továbbá a környezetbarát, energia- és költséghatékony, üzletileg fenntartható és belátható időn belül megvalósítható javaslatok.

A VTN 2023 verseny 1. helyezett csapatának látványtervei

A megmérettetés helyszínbejárással egybekötött feladatismertetéssel kezdődött. Szombat és vasárnap kétnapos műhelymunka következett, amelynek során a szakmában dolgozó mérnökökkel konzultálhattak a csapatok. A negyedik nap délutánján a hallgatók már a zsűri előtt prezentálták elképzeléseiket. 5-10 oldalas szöveges tervdokumentációban részletezték a terveket, amelyről méretarányos és kidolgozott helyszínrajzot is készítettek. A koncepciót egy későbbi publikációk és kiállítások során is felhasználható poszteren (tablón), látványos és izgalmas digitális 3D modellen, továbbá a szakmai zsűri számára valamennyi csapattag részvételével megtartott, legfeljebb 10 perces prezentációban is be kellett mutatniuk.

A VTN 2023 verseny 2. helyezett csapatának látványtervei

A hallgatói pályaműveket elbíráló zsűri tagjai:

 

Ekés András zsűrielnök (Mobilissimus Kft., ügyvezető)

Badalay Endre (TRENECON Tanácsadó és Tervező Kft., közlekedési igazgató)

Takács Miklós (Főmterv Zrt., közlekedéstervezési igazgató)

Tóth János (BME KJK Közlekedéstechnológiai és Közlekedésgazdasági Tanszék, tanszékvezető; Közlekedéstudományi Egyesület, főtitkár)

Összesen öt hallgatói formáció nevezett a versenyre, a csapattagok különböző szakokat és szakterületeket képviseltek. Az elkészült tervek rendkívül változatosak voltak, néhány csapat az alapvető koncepciótól is eltért és végül nem tervezett aquincumi hidat. A győztes team peremfeltételként határozta meg az M3 metró káposztásmegyeri meghosszabbítását, ebből kifolyólag a P+R parkolók, valamint a buszpályaudvar Megyerre történő kitelepítését is. Ezzel a „bravúrral” rengeteg teret kaptak a további tervekhez, amelyet a gyalogos infrastruktúra és a zöldterületek fejlesztésére használtak fel. Egyebek mellett Újpest-Városkapu és Újpest-Központ közé gyalogos korzót terveztek, ezzel közelebb hozták egymáshoz e két csomópontot. Szoros versenyben végül ők győzték meg a zsűrit arról, hogy az idei trófeával ezt a javaslatot tekintse a legjobbnak.

A VTN 2023 verseny 3. helyezett csapatának látványtervei

A Várostervezési Napok műhelyverseny hallgatói helyezettjei 2023-ban:

 

1.helyezett csapat:

Fülöp Máté (építőmérnök BSc, BME ÉMK), Illés Balázs (közlekedésmérnök BSc, BME KJK), Szabó István (közlekedésmérnök BSc, BME KJK), Tóth Eszter Flóra (tájépítész BSc, MATE), Volford Márton (építészmérnök BSc, BME ÉPK)

 

2.helyezett csapat:

Fülöp Ádám Imre (építőmérnök BSc, DE), Johancsik Dóra (közlekedésmérnök MSc, BME KJK), Strohmayer Zita (közlekedésmérnök BSc, BME KJK), Székely Gréta (tájépítész BSc, MATE), Varga Borbála (építészmérnök osztatlan mesterképzés, SZE)

 

3.helyezett csapat:

Kurcz Ákos (közlekedésmérnök BSc, BME KJK), Pósán Patrik (építőmérnök BSc, BME ÉMK), Tar Márton Péter (tájépítész BSc, MATE), Telek Brigitta (tájépítész BSc, MATE), Tóth Olivér (építészmérnök BSc, SZE)

„A versennyel évről évre egy olyan lehetőséget hívunk életre, ahol a hallgatók felfedezhetik leendő szakmájuk mélyebb ismereteit, valós projekten a munka világához hasonlóan társterületek képviselőivel egy csapatban, egy közös cél érdekébenám  különböző szempontok összeegyeztetésével konszenzusra jutva dolgozhatnak együtt . Mindehhez a területfejlesztési koncepciókban már gyakorlott szakemberektől kaphatnak tanácsot. A versenyzők új tudásra, a műhelymunka révén pedig gyakorlatra tehetnek szert, építhetik a szakmai kapcsolataikat, és nem utolsó sorban olyan tapasztalatokkal lehetnek gazdagabbak, amelyeket az elért eredménytől függetlenül biztosan hasznosítanak majd a tanulmányaik, jövőbeli munkájuk során” – összegezték a VTN 2023 mérlegét a verseny szervezői.

 

 

TZS-KJ

Fotók forrása: Képítő Fotókör, VTN 2023 szervezők és versenycsapatok