Egymásra találtak a tehetséges, dolgozni akaró fiatalok és az ipari vállalatok

Újra műegyetemi járműépítő csapat nyerte a Techtogether komplex mérnökhallgatói versenyt.

Tízedik alkalommal rendezték meg 2023. május 16-17-én a Techtogether Automotive Hungary mérnökhallgatói versenyt, amely idén a BME Motorsport csapat abszolút győzelmével zárult: az összetett első hely mellett további 4 vállalati különdíjat is bezsebeltek a műegyetemi fiatalok.

„Már a verseny előfordulóin is keményen dolgozott a csapat, és nagy erőbedobással készültünk a döntőre előzetesen kiadott feladatokon is. A finálé izgalmasra sikeredett, már csak azért is, mert menet közben a szervezők nem árulták el a csapatok pillanatnyi helyezését” – számoltak be versenyélményeikről György István csapatkapitány, és Kalmár Levente, a futómű-csoport tervezőmérnöke, a csapat tavaszi Techtogether-koordinátora.

2014 óta minden évben az Automotive Hungary kiállítással egy időben rendezik meg a Techtogether járműépítő csapatok szakmai versenyét, amelyen a fiatalok próbára tehetik tudásukat a mérnöki, a gazdasági, a pénzügyi, a projektmenedzsment, a kommunikáció, a prezentációs készségek és egyéb soft skill képességek terén. A rendezvény célja többek között a műszaki karrierlehetőségek bemutatása és népszerűsítése, inspiráció a kreatív mérnöki alkotómunkára, továbbá az is, hogy szorosabb kapcsolatot teremtsen a műszaki felsőoktatásban tanulók és a járműipari cégek között. A versenyen résztvevő hallgatóknak lehetőségük van arra is, hogy ipari szereplők előtt bemutatkozva új szponzori partnerekre tegyenek szert, és közvetlenül találkozhatnak olyan cégekkel, amelyek fiatal mérnököket és gazdasági szakembereket is foglalkoztatnak gyakornokként és diplomájuk megszerzését követően is.

A verseny életre hívása óta a Műegyetem valamennyi megmérettetésen nevezte csapatát.

A fináléban izgalmas mérnöki feladatok várták a csapatokat. Az egyikben PLC segítségével kellett automatizálniuk egy pneumatikus rendszert. A feladat részeként a rendszerellenállásokat is figyelembe véve egy munkahenger segítségével adott mértékű nyomásra kellett felfújniuk egy léggömböt. Egy további feladványban a csapat 3 tagja közösen dolgozott azon, hogy minél rövidebb idő alatt megépítsen egy egyedi, hatsebességes LEGO váltó alkatrészt.

„Büszkék vagyunk rá, hogy a döntő feladványainak felénél a csapatunk érte el a legjobb eredményt. Jelentős fölénnyel megnyertük például a BPW-Hungária kft. feladatát, amelyben egy valós ipari problémára kellett megoldást találnunk: egy robotcella megtervezésére és automatizálására várták a csapatok javaslatait. A Hepenix feladványában kiterjesztett valóságba kellett elhelyeznünk a járművünket, amelyhez animációt készített minden team. A Knorr-Bremse egy érdekes természettudományi kvízt hozott a versenyre - ezt majdnem hibátlanul sikerült megoldanunk. A Trenkwalder kiírása volt a LEGO váltórész összerakása, amely a csapatunknak sikerült a leggyorsabban. A Varinex 3D nyomatással foglalkozó vállalatnak pedig egy olyan előadást kellett tartani, amelyben a 3D nyomtatási technológia és egy adott gép előnyeinek bemutatását várták a tőlünk. Ebben a feladatban, illetve a finálé végi kvízversenyen is nyertünk, ráadásként a zsűri véleménye szerint a BME Motorsport tartotta legjobb prezentációt” – részletezték a finálé megoldandó feladványairól a győztes műegyetemi versenycsapat képviselői.

A 2023-as Techtogether Automotive Hungary versenyeredményei:

 

1. helyezett csapatversenyben: BME Motorsport

Négy vállalati különdíjat is elnyert a BME Motorsport

Különdíjak:

BPW Hungária Kft. különdíj - BME Motorsport

Hepenix Kft. különdíj - BME Motorsport

Knorr-Bremse Vasúti Jármű Rendszerek Hungária Kft. - különdíj - BME Motorsport

Varinex Zrt.- különdíj - BME Motorsport

Különdíjat nyert a BME Suborbitals

Különdíjas lett a Techtogether-ön még újoncnak számító BME Suborbitals: elnyerte a Schaeffler Savaria Kft. különdíját.

György István és Kalmár Levente elárulták, hogy a csapat most gőzerővel dolgozik a hamarosan kezdődő versenyidén járművén. Az elmúlt hetekben már több részegység is az utolsó simításokat végzi a konstrukción és az egyes alkatrészeken, június második felében már tesztelik is az autót. Örömmel számoltak be az idei fejlesztésekről: az új, jóval merevebb a monocoque karbon kompozit vázról, az átdolgozott futóműről, továbbá növelték a motor teljesítményét az új szívó- és kipufogórendszerrel, valamint egyedi fejlesztésű dugattyúkkal. A fiatalok továbbfejlesztették az elektronikai rendszert és a versenyszezonra egy új aerodinamikai csomaggal is készülnek. A számos finomhangolás mellett az idei évad legnagyobb „durranása” a hibrid meghajtásra való áttérés lesz. A csapat két elektromos agymotorral szeretné meghajtani az első kerekeket, ezzel négykerék-meghajtásúvá tenni a járművüket.

A BME Motorsport csapat új monocoque karbon kompozit váza

 

A csapat képviselőit a (közel)jövőbeli terveikről is kérdeztük: céljuk, hogy 3 versenyen is rajthoz álljanak a járművükkel. Elsőként augusztus első felében a magyar FS Easten, majd a rá következő héten egy csehországi megmérettetésre utaznak, és egy hét szünet után nekivágnak a szezon utolsó versenyének Horvátországban. „A tavalyi eredményeink, és a mostani idénybe fektetett, összesen több ezer munkaóra után bizakodva várjuk a szezont. Mindenképpen szeretnénk az idei évben is dobogóra állni, illetve a hibrid hajtást akár versenykörülmények között is kipróbálni” – árulták el további elképzeléseiket és egyben zárták a bme.hu-nak adott interjút György István és Kalmár Levente a BME Motorsporttól.

 

 

TZS-KJ

Fotók: autopro.hu, BME Motorsport FB-oldal