Turisztikai pályázatot nyertek a műegyetemi hallgatók

A turizmus fellendítését célzó innovációs pályázaton hallgatóink saját fejlesztésű, tematikus keresőprogramja bizonyult a legjobbnak.

18 egyetem mintegy 100 hallgatója nyújtotta be ötletét a kétszer 3 millió forint fődíjjal jutalmazott „CheckINN Turisztikai Innovációs Versenyre”. A Magyar Turisztikai Szövetség Alapítvány (MTSZA) által létrehozott innovációs „think-tank” célja, hogy katalizálja az újító turisztikai kezdeményezéseket. A pályázattal a kiíró a hazai turizmus különböző szegmenseit fellendítő ötletek megalkotására ösztönzi a fiatalokat, továbbá a turisztikai pályát választó, a turizmus iránt érdeklődő hallgatókat szakmai mentoráció keretében támogatja.

Az innovációs hub „szállodaipar-vendéglátás” kategóriájában a BME-s hallgatók „SZÉPlace” nevű digitális alkalmazása bizonyult idén a legjobbnak, és ezzel a fiatalok elnyerték a kategória fődíját. A műegyetemi formáció tagjai: Fehér Mátyás Sándor, aki a BME Villamosmérnöki és Informatikai Kar (BME VIK) üzemmérnök informatikus szakon tanul adatalapú rendszerek specializáción. Szakmai életében a turisztikához is kötődik: egyetemi tanulmányai mellett a Kempinski Hotel Corvinus Budapest front office csapatában dolgozik. A csapat tagja még Szilágyi Borbála, aki a BME VIK mérnökinformatikus mesterképzésén végzett, és jelenleg az ELTE-n folytat vezetés és szervezés mesterszakos tanulmányokat. A trió harmadik tagja Szilágyi Sára, újságíró, aki előbb politikatudományt tanult az ELTE-n, és januárban fejezte be műegyetemi tanulmányait a BME Gazdaság- és Társadalomtudományi Kar (BME GTK) kommunikáció- és médiatudomány szakon, kommunikációtervezés specializáción.

A fiatalok az alábbi videóban  foglalják össze a „SZÉPlace” nevű fejlesztésük lényegét a CheckINN kihívás YouTube-csatornáján.

A Magyar Turisztikai Szövetség Alapítvány (MTSZA) 2019-ben rendezte meg elsőként a „CheckINN Turisztikai Innovációs Versenyt” azzal a céllal, hogy egyetemisták szürkeállományát vonja be az innovációs ötletalkotásba, továbbá a hazai turizmust fellendítő kreatív, értékteremtő újítások kigondolására ösztönözze a fiatalokat, és szakmai mentorációval is támogassa a turisztikai pályát választókat.

A megmérettetésre hazai felsőoktatási intézmények 3 fős csapatai nevezhettek két kategóriában: „szállodaipar-vendéglátás” és „aktív turizmus”. Mindkét felhívásra digitális és IT innovációt megvalósító szolgáltatás- vagy termékötleteket, ’zöld’ újításokat, továbbá a marketing területén újdonságot jelentő javaslatokat vártak. A verseny fődíja kategóriánként 3-3 millió forint volt.

A 2023-as CheckINN Turisztikai Innovációs Versenyről készült összefoglaló videó  a kezdeményezés YouTube csatornáján tekinthető meg.

 

A CheckINN Turisztikai Innovációs Verseny 2023 műegyetemi eredményei:

Szállodaipar-vendéglátás kategória:

Fődíj: „SZÉPlace”

Fehér Mátyás Sándor, Szilágyi Borbála, Szilágyi Sára

A fiatalok egy olyan felhasználókat segítő megoldással rukkoltak elő, amely még nem létezik a hazai piacon, ám személyes élményeikből is megtapasztalták, hogy lenne rá igény. „SZÉPlace” nevű fejlesztésük egy asztali gépre és okoskészülékre egyaránt optimalizált keresőprogram és alkalmazás, amely összefoglalja a mintegy 50.000 magyarországi SZÉP-kártya elfogadóhellyel kapcsolatos információkat. „Az oldalon különböző szempontok mentén szűrhetnek a felhasználók az egyes elfogadóhelyek között. A piacon már létező megoldásokhoz képest a SZÉPlace jóval szélesebb körű kategorizálási lehetőséget biztosít az egyszerű lokációs keresésnél. A programba speciális szűrőkritériumokat építettünk be, így a felhasználók tematikusan válogathatnak például vegán éttermek közül, kereshetnek kifejezetten akadálymentesített szállásokat vagy éppen állatbarát turisztikai attrakciókat” – mutatták be ötletük részleteit a műegyetemi kötődésű fiatalok. Fejlesztésük API kapcsolatokra épül (Application Programming Interface, magyarul alkalmazásprogramozási felület, amely segíti a fejlesztőket többek között a modularitás megvalósításában, az adatcserében, funkcióbővítésben, hozzájárul például a rugalmassághoz és a skálázhatósághoz stb. – szerk.). Az oldalon megnevezett SZÉP kártya elfogadóhelyek listája banki adatbázisok alapján áll össze, a részletes információkat pedig a Google Maps és a Place Details API-n keresztül kapja meg a portál inputként. A szálláshelyfoglalásoknál az adatgyűjtés a Booking.com weboldal foglalórendszerének integrációjával valósul meg. „Célcsoportunk a mai ’Y’, ill. ’Z’ generáció, vagyis azok, akik már önálló fizetőképes kereslettel rendelkeznek és otthonosan mozognak a digitális világban is” – határozták meg a célközönséget, akikben a legígéretesebb felhasználói potenciált látják.

A csapat az ötlet továbbgondolásához szakmai mentoringban részesült. Tanácsot kaptak többek között abban, hogyan alakítsák ki üzleti modelljüket, hogyan mérjék fel és aknázzák ki az ötletükben rejlő lehetőségeket. A közös munka eredménye egy valódi, kézzel fogható innovációs stratégia lett, amelyben rengeteg kutatás és tudás összpontosul. A szakmai mentorok a fináléban megtartott pitch beszédre is felkészítették a csapatokat. „Mentorunktól, Komár Zitától útmutatást kaptunk arra is, hogyan csináljunk valódi ’show-t’ a prezentációnkból, ami izgalmas, felkelti a zsűri érdeklődését, és nem mellesleg ’eladja’ az ötletet. A pitch forduló előtt nagyon izgultunk, ám végül nagyon jól szerepeltünk” – elevenítették fel a verseny pillanatait a végül első díjat nyert fiatalok, akik a finálé után úgy látják, rengeteg új ismerettel lettek gazdagabbak például a vállalkozásindítás, az üzleti tervkészítés, az innovációs stratégiaalkotás, a projektmenedzsment vagy a piackutatás témáiban, emellett sok értékes kapcsolatra is szert tettek a turisztikai ágazaton belül. Biztosak benne, hogy ezeknek hasznát veszik majd a jövőben a tanulmányaik során és a munkahelyükön egyaránt.

A csapattagok a jövőbeli terveikről is elárultak részleteket a bme.hu-nak adott interjúban. Sára továbbra is a turizmus területén szeretne dolgozni. Párjával közel egy éve foglalkoznak digitális tartalomgyártással: utazási élményeket, beszámolókat osztanak TikTok csatornájukon, amelynek már 11.000 követője van. A projektet egy utazásszervező, tanácsadó vállalkozássá szeretnék a későbbiekben átalakítani, amelyhez a CheckiINN verseny során szerzett üzlettervezési tapasztalatok is jól jönnek majd. Borbála jelenleg vasúti automatizálás területén dolgozik szoftverfejlesztőként. Később menedzsment irányba szeretne továbblépni karrierjében, amelyhez a turisztikai verseny során értékes tudásra tett szert. Mátyás a front office munkája mellett a szoftverfejlesztés iránt is érdeklődik, a jövőben pedig szívesen ötvözné e két területet a szakmai pályáján.

A CheckINN a tervek szerint tavasszal indítja útjára a „Revitalizátor”  versenyét, amelyben elhanyagolt hazai építmények újragondolására várnak majd ötleteket. A csapat még nem döntötte el, hogy benevez-e az újabb megmérettetésre, ám ezt a felhívást és a CheckINN turisztikai témájú innovációs versenyt is ajánlják a hallgatótársaknak: érdemes megmérettetniük magukat egy ilyen szakmai kihíváson, ahol rendkívül sokrétű tudásra és tapasztalatra tehetnek szert.

 

 

TZS-KJ

Fotók forrása: turizmus.com , CheckINN