Úttörő eseményt szervezett a BME a nemzetközi hallgatókért

Egész napos színes szakmai programban értekeztek a Műegyetem szakértői a nemzetközi hallgatók integrációjáról, a hallgatói jóllétet elősegítő szolgáltatásokról.

A BME nemzetközi hallgatói számára a hallgatók integrációját és hallgatói jóllétet elősegítő szolgáltatások, tájékoztatás és közösségi kezdeményezések fejlesztését egyetemi szinten koordináló Hallgatói Életút Program vezetői mintegy száz munkatárs – nemzetközi képzésekért felelős oktató kollégák, kari oktatásszervezők, valamint a Központi Tanulmányi Hivatal munkatársai – részvételével rendeztek összegyetemi konferenciát 2024. május 15-én az EELISA támogatásával. A külföldi diákok hallgatói életútjához kapcsolódó programban előadások, műhelymunka és plakátkiállítás is szerepelt.

A konferencia első szekcióját Csiszár Emília nemzetközi rektorhelyettes nyitotta meg, aki kiemelte, hogy a Műegyetem stratégiai célja a nemzetköziesítés, azaz, hogy a BME a nemzetközi oktatási, kutatási és innovációs térben – hazai pozíciójához hasonlóan – kiemelkedő szerepet töltsön be. Ennek érdekében több meghatározott fókuszterületen szükséges koncentráltan jól teljesíteni és ezeket a fókuszterületeket nemzetközi szinten fejleszteni. Az elért eredmények és azok kommunikálása a határainkon túli imázs és reputáció kialakulásához, fenntartásához vagy elmélyüléséhez vezet, amely a leendő nemzetközi hallgatók elérése szempontjából kiemelten fontos feladat.

A folytatásban Vigh László Gergely, a HÉP programot indító és koordináló Idegen Nyelvű Oktatási Igazgatóság (INYOI) vezetője beszélt arról, hogy a BME idegen nyelvű képzéseinek száma 2015-től 2021-ig megduplázódott és bemutatta a külföldi hallgatói létszámok alakulását, a felmérések eredményeit. A közös és kettős diplomás programok mellett a Műegyetem, mint alapítótag részvételével alakult meg 2021-ben az EELISA európai egyetemi szövetség, így immár 9 vezető európai egyetemen tanulhatnak, kutathatnak és folytathatnak EELISA tevékenységeket a Műegyetem hallgatói. A BME belső nemzetköziesítési törekvéseit megtestesítő HÉP program és az EELISA egyes elemei számos cél mentén találkoznak a hallgatói életút számtalan csomópontjában. Az innovatív oktatás vezérelve olyan technikákat honosított meg, mint a projekt-alapú gondolkodás, soft-skill tréning vagy tananyagfejlesztés az ipari igények szerint.  Megemlítette, hogy a bővülő oktatási portfoliót a nemzetközi hallgatói létszám folyamatos növekedése kíséri, amely három évvel ezelőtt egyik fő motivációja volt a HÉP munkacsoport létrehozásának. Ebben számos szervezeti egység és akadémiai, valamint nem-oktató kolléga aktívan tevékenykedik, amely a jelenlegi eredmények eléréséhez vezetett. A HÉP fejlesztések BME erőforrásokra alapozva, a most 10 éves Stipendium Hungaricum program és az EELISA vállalásaiban, illetve keretei között és támogatásában valósulnak meg.

Lovas Tamás, a Hallgatói Életút Program vezetője a konferencia főszervezőjeként is ismertette a program előkészítését, a „HÉP csapat” elindulásának kezdeti lépéseit és a jelenleg is aktuális középtávú célokat: a BME programjainak népszerűsítése külföldön hallgatói toborzáshoz; a hallgatók közösségbe való integrációjának támogatása; az interkulturális érzékenyítés – oktatók, munkatársak és hallgatók bevonásával egyaránt; a közös nyelv kialakítása szabályzatok, feliratok, kommunikációs felületek egységesítésével vagy fejlesztésével; a mérnöki képzéshez szükséges általános készségek megalapozása és a kommunikációs platformok modernizálása főleg a műegyetemi (alumni) közösség építése, erősítése céljából. A megfogalmazott célok alapján a HÉP mára olyan eredményeket tud felmutatni, mint például a Survival Hungarian és BME etikett előadássorozat, közösségi tér kialakítása az „E” épületben vagy a kereshető, egységes egyetemi terminológiai adatbázis létrejötte az Idegen Nyelvi Központ által. De megújult Pre-Engineering Program néven az az előkészítő kurzus is, amely összegyetemi szinten, egységesen készíti fel a leendő nemzetközi műegyetemistákat a hallgatói éveikre.

A fenti eredmények láthatóságát támogatja a Rektori Kabinet Kommunikációs Igazgatósága. A központi kommunikációs felületekről, például a leendő nemzetközi hallgatóknak kialakított xplore.bme.hu weboldalról, annak megújult szakprofiljairól és tartalmi elemeiről is beszélt Molnár Bálint, a központi kommunikáció vezetője. Hangsúlyozta, hogy a specifikus weboldal mellett angol nyelvű közösségi-média felületeket is aktívan működtet a csapat. Ezek kiemelten fontos csatornák nem csak a napi kommunikációban, de a külföldi leendő hallgatók elérésére jelenleg is, mikor felvételi kampány segíti a felületeken az angol nyelvű képzéseinkre jelentkezést. Ezek között van olyan felület, amelyen több, mint 85.000 követőnek kínál az intézmény híreket vagy felhívásokat.

Az esemény interaktív műhelymunkával folytatódott, ahol a résztvevők négy csoportra osztva moderátori segítséggel (Furka Ildikó - GTK, Bokor Balázs - GPK, Szávuly Róbert és Kecskeméti Dávid - IMT, Molnár Bálint - RK) dolgoztak fel egy-egy témát. A pályaorientáció, a hallgatói szolgáltatások, a hallgatói integráció és alumni kérdéseit körbejárva a csapatok olyan javaslatokat fogalmaztak meg, melyeket a résztvevők a tematikus workshopok után közösen is megvitattak. Az értékes konklúziók alapján a munka több szakmai irányban, tovább szerveződik a jövőben.

A Rektori Kabinet Idegen Nyelvű Oktatási Igazgatósága (INYOI) 2020 őszén hozta létre a Hallgatói Életút Programot (HÉP), amely egy átfogó, összegyetemi fejlesztési program. Fő célja a hallgatói integráció és jóllét erősítése, valamint, hogy a nemzetközi hallgatók számára fontos információk és közösségi kezdeményezések között az összhangot erősítse. Nemzetközi hallgatók közül nem csak a jelenlegi hallgatókat, hanem a felvételizőket és a már végzett alumni tagokat is érinti a kezdeményezés. 2017 óta megkétszereződött a BME külföldi hallgatói létszáma, amely szükségessé tette a nemzetközi diákok közösségépítésének, valamint a nemzetközi képzésekhez kapcsolódó szolgáltatásoknak az egyetemi szintű összehangolását. A HÉP az eligazodást, a tájékoztatást, a készségfejlesztést, a pályaorientációt és a műegyetemi közösségépítést egyaránt segíti, továbbá programokat kínál az interkulturális érzékenyítésre és nyelvi képzésre is.

A konferencia plakát bemutatóval zárult, vizuálisan megjelenítve a munkacsoportokhoz és a nemzetközi hallgatók szakmai és közösségi életéhez kapcsolódó legfontosabb tevékenységeket, munkafolyamatokat és lehetőségeket. A HÉP mellett bemutatkozott a Műegyetem Nemzetközi Mentorcsapata (BME International Mentor Team - IMT), akik a hallgatók adminisztratív támogatása mellett a mindennapi életükhöz kapcsolódó praktikus tanácsokat és közösségi eseményeket is kínálnak a BME nemzetközi hallgatóinak. De önállóan is szerveződnek kisebb tematikus csoportok, ahol együtt tanulnak és fejlődnek a hallgatók. Ilyen például a Google Developer Student Group, amely nem csak saját plakáttal készült az eseményre, de személyesen is prezentálták hallgatói közösségi élményeiket a szakmai nap záró elemeként.

A konferencia szervezői köszönetet mondtak a Stipendium Hungaricum, az EELISA és az Erasmus+ program munkatársainak a konferencia szervezésében nyújtott segítségükért.

Az eseményen videó felvétel és több interjú is készült, amelyek a BME YouTube oldalán hamarosan megtekinthetők lesznek!

 

 

 

Rektori Kabinet Kommunikációs Igazgatóság

Fotó: Geberle B.