Esetek és versenyek- sokszínűség a Műegyetem esetmegoldó versenyein

Az esetmegoldó versenyek népszerűek hallgatók körében. Különböző lebonyolítású megmérettetések sora várja a csapatokat, van közöttük néhány órás és több héten át tartó is.

Az esetmegoldó versenyek érdekesek és hasznosak, már csak azért is, mert ezeken a megmérettetéseken a különböző szakterületek képviselői gyakorolhatják a csapatban való feladatmegoldást. Kalló Noémi (egyetemi docens, Menedzsment és Vállalkozásgazdaságtan Tanszék, BME GTK) elmondta, az a tapasztalat, hogy minél sokszínűbb egy csapat, annál jobb megoldások születnek. „A műegyetemi szemlélet különösen nagy érték. Rendre azt a visszajelzést kapjuk a céges partnereinktől, hogy hallgatóink máshogyan gondolkodnak, remek ötleteik vannak, sőt, megvan bennük a kreativitás is. Az esettanulmányi versenyeket a tanácsadó cégek is figyelemmel kísérik, hiszen a magukat mérlegre tevő fiatalok munkaerő-utánpótlást jelenthetnek számukra” – érvelt a hallgatói versenyek előnyei mellett Kalló Noémi. Hozzátette: a témákat adó vállalatok is profitálnak ezekből a megmérettetésekből. Természetesen nem a legaktuálisabb és még üzleti titoknak számító kérdésekre keresnek ilyenkor megoldást, inkább általánosabb helyzetek megoldására várják a fiatalok javaslatait. Ilyen volt például a MOL Limo az Országos Esetmegoldó Versenyen (OEV), az Unilever (Lipton) nagyon gyakran ad feldolgozandó esettanulmányt, emellett már saját versenyt hívott életre az IFUA Horváth és a Wizz Air is. Az MNB fontos törekvése többek között, hogy a magyarországi közgazdasági oktatás színvonalának emelését előmozdítsa és az általános közgazdasági műveltség növelésére alkalmas oktatási programokat szervezzen, illetve támogasson, a magyar nemzeti bank Oktatási Klubja ennek jegyében rendezte meg a tavaly novemberben BME-vel közösen a „Kelj versenyre”esettanulmányi megmérettetést.

Képzések kezdőknek és haladóknak

Kalló Noémi elmondta, hogy a BME-n az esetmegoldó versenyekkel kapcsolatos tantárgyi képzések a 2016/2017-es tanévben kezdődtek el. Jelenleg a BME GTK Menedzsment és Vállalkozásgazdaságtan Tanszéken a kezdő és haladó esetmegoldók – kreditekért - képezhetik magukat. Tavasszal, a bárki által felvehető Az esetoldás alapjai -BMEGT20MN50” kurzus, míg ősztől a haladók az Esetverseny-felkészítő - BMEGT20MN51” című képzésen csiszolhatják képességeiket. A tavaszi képzést elvégzők a Liska Tibor Szakkollégium esettanulmányi versenyén mérhetik össze a tantárgy keretében megszerzett tudásukat. Az őszi kurzus utolsó feladata az ESTIEM Budapest BME által szervezett angol nyelvű Tournament in Management and Engineering Skills (T.I.M.E.S.) versenyen való indulás. „Az esetmegoldó megmérettetésekre való felkészülés számos szempontból bővíti a hallgatók tudását. A szakmai felkészültség mellett olyan - a munkavilágában nélkülözhetetlen – képességekre tehetnek szert, mint a prezentációs készség, a vezetői összefoglalók megírása, a folyamatszemlélet vagy a rendszergondolkodás” – érvelt a fiataloktól sokszor extra időt és energiaráfordítást igénylő vállalás előnyei mellett Kalló Noémi.

 

Változatos erőpróbák

A műegyetemi esetmegoldó versenyeknek már komoly hagyománya van. A szervezők azt tapasztalták, hogy az elmúlt években kevesebb hallgató érdeklődött, ezért a tendencia megváltoztatására jó alkalom volt a Magyar Nemzeti Bank Oktatási Klub (MNB) és a BME együttműködése keretében tavaly novemberben megrendezett szakmai verseny. Kalló Noémi így idézi fel a történteket:

„A csapatok péntek délután kaptak egy átfogó, valós vállalati problémát bemutató esettanulmányt. A megoldandó kérdés a Huawei ellátási láncának fenntarthatóbbá tétele volt. Az esettanulmányt 2020-ban a Harvard Business Review készítette. A hallgatóknak vasárnap éjfélig kellet kidolgozniuk a javaslatukat, és egyben választ adniuk az esettanulmányban feltett kérdésekre. A munka során a fiatalok önálló kutatásokat végeztek, amelyhez alkalmazták a képzésükben vagy azon túl megismert problémafeltáró, döntéstámogató és elemző módszereket. A munka világához hasonlóan egy prezentációban és egy vezetői összefoglalóban summázták munkájukat, törekedve a lényegkiemelésre és erősen építve a vizuális megjelenítésre és sok más egyéb soft skill alkalmazására. A feladat plusz kihívása egyrészt az volt, hogy az eset keltezése, azaz 2020 óta nagyon sok minden történt a világban, másrészt nehézséget okozott az is, hogy a kínai vállalat kultúrája nagyban különbözik az Európában megszokottól. Az elektronikusan leadott pályaművek alapján a BME GTK oktatói, valamint az MNB Oktatási Klub tagjai kiválasztották a legjobb csapatokat, akik végül a fináléban bizonyíthattak, itt személyes prezentációkban mutatták be megoldásukat. A szakmai zsűriben az MNB Oktatási Klub és a BME egy-egy képviselői mellett a Gecse Mariann a Huawei Hungary kommunikációs igazgatója is jelen volt. A fődíj mellett a szakmai zsűri döntése alapján különdíjak is kiadhatók volt(ak). Úgy láttuk, hogy az utolsó forduló szakasza egészen más képességeket követel meg a versenyzőktől, ezért végül 3 különdíjat ítéltünk oda az alábbi kategóriákban: a legjobb prezentációért, a Legjobb marketing ötletért, és a zsűri által feltett kérdések résznél való legjobb helytállásért (A legjobb Q&A különdíj). A folytatás egy év múlva egészen biztosnak tűnik.”

 

Kelj versenyre!

A Magyar Nemzeti Bank Oktatási és Tudományos Kör Egyesület (MNB Oktatási Klub) szervezésében és a Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem Gazdaság- és Társadalomtudományi Karának (BME GTK) közreműködésével hirdették meg az MNB Oktatási Klub-BME Esetmegoldó Versenyt műegyetemi hallgatók számára. A versenyre olyan diákok jelentkezését várták, akiket érdekelnek az összetett vállalati problémák, szeretnek csapatban dolgozni, és szívesen kipróbálnák magukat menedzseri döntéselőkészítői és döntéshozói szerepben.

A megmérettetésre összesen 12 csapat 34 hallgatója jelentkezett. A beadott pályaművek közül az előbírálatot követően a legjobb 4 team került a 2022. november 15-én megrendezett döntőbe, ahol személyesen prezentálhatták megoldásukat a szakmai zsűrinek. A verseny szorosnak bizonyult, a csapatok egyenként nagyon ígéretes megoldásokkal rukkoltak elő, így a zsűri minden formációt pénzjutalomban részesített.

Az MNB Oktatási Klub-BME Esetmegoldó Verseny végeredménye 2022-ben:

Fődíj

Nova iuventa csapat

  • Győry Csongor (nemzetközi gazdálkodás alapszak, BME GTK)
  • Homolya Zoltán (pénzügy és számvitel alapszak, BME GTK)
  • Urbán Soma (építészmérnök osztatlan mesterszak, BME ÉPK)

„A legjobb prezentáció különdíj”

Kovács és Fia Tröszt csapat

  • Gorzó Luca Marianna (műszaki menedzser alapszak, BME GTK)
  • Nagy Szilárd (műszaki menedzser alapszak, BME GTK)
  • Samu Luca Blanka (műszaki menedzser alapszak, BME GTK)

„A legjobb marketing ötlet különdíj”

Kurumplik csapat

  • Bita Patrick Péter (mérnökinformatikus alapszak, BME VIK)
  • Nagy Bernát Attila (mérnökinformatikus alapszak, BME VIK)
  • Zentai Benedek (mérnökinformatikus alapszak, BME VIK)

„A legjobb Q&A különdíj”

Technikusok csapat

  • Gubányi Balázs (energetikai mérnök mesterszak, BME GPK)
  • Kopasz Ágota (gyógyszervegyész-mérnök mesterszak, BME VBK)
  • Nagy Rebeka (környezetmérnöki mesterszak, BME VBK)
  • Pokorádi Eszter (műszaki menedzser mesterszak, BME GTK)

Fotó forrása: MNB Oktatási Klub

Ahány verseny, annyiféle lebonyolítási forma. A résztvevők gyakran intézményen belül versengenek, emellett léteznek nyitott hazai és nemzetközi megmérettetések, és már több hazai felsőoktatási intézmény is rendez meghívásos esettanulmányi versenyt. Például a Miskolci Egyetem magyar nyelvű Susánszky János Esettanulmány Megoldó Emlékverseny szervezői a Kárpát-medence országaiból is várják a hallgatókat.  A műegyetemista csapatok rendszeres résztvevői ennek a viadalnak. A miskolci versengés keretében a csapatok délután megkapják a feladatot, rendelkezésükre bocsátanak egy kollégiumi szobát, és a szolgáltatásokba még a pizzaszervíz is beletartozik. A feladatot éjfélig kell megoldaniuk, és bármit használhatnak a prezentáció elkészítéséhez. Az ESTIEM T.I.M.E.S. versenyének lebonyolítási rendje egészen más: itt mindössze 4 óra áll a hallgatók rendelkezésére ahhoz, hogy megoldják a feladványt. Közben tilos az internet és a PowerPoint használata, csak flipcharttal és színes filcekkel illusztrálhatják mondandójukat. „Az ilyen versenytípus nagy kihívást jelent a hallgatóknak, akik már hozzászoktak a számítógép és különféle digitális (okos)eszközök használatához. A tantárgyi kurzusokon az ilyen helyzetekre is felkészítjük őket: például post-itekkel vagy kreatívabb keretezéssel sokat dobhatnak a prezentáción”- fűzte hozzá Kalló Noémi, aki nemcsak több verseny zsűritagja volt, de a 2023. január 13-án megrendezett BME-s T.I.M.E.S. forduló esetét is ő állította össze.

 

ESTIEM T.I.M.E.S. a BME-n

A verseny feladványaként egy idősebb korosztály számára készült okoseszköz/internetes alkalmazás bevezetésének lehetőségét vizsgálták a hallgatók. Ehhez kapcsolódóan gazdasági elemzést is készíteniük kellett a saját tudásuk és az esethez csatolt KSH adatok alapján. A szakmai zsűri tagja volt többek között Bozsolik Balázs, korábbi ESTIEM tag és gyakorlott esetversenyző, valamint Kalló Noémi is. A műegyetemi házi verseny nyertes teamje elnyerte a jogot a nemzetközi elődöntőn való részvételre, ahol más országok helyi fordulójának győzteseivel mérheti össze problémamegoldó képességeit. „A COVID-19 járvány óta fokozottan aggódunk idős hozzátartozóinkért, ezért választottam versenyfeladatnak egy őket támogató internetes megoldás kidolgozását és annak marketingkommunikációs-pénzügyi elemzését. A téma már a célközönség meghatározásakor is több kérdést felvetett: kit célozzunk meg, magukat az időseket vagy az aggódó fiatal hozzátartozóikat?  A versenyzők kétféle megoldásban gondolkodtak. Az egyik megközelítésben a közösségi média funkcióit igyekeztek az idősebb korosztályra szabni. Kifejezetten nekik szánt szolgáltatásokat terveztek, mindeközben próbálták megóvni őket az internet veszélyeitől is. A másik verzióban egy letisztult, felhasználóbarát és könnyen kezelhető felületen, ám kevésbé a közösségi életre koncentráló megoldást dolgoztak ki a fiatalok. Marketingkommunikációjukban a hozzátartozókat online szólították meg, míg az idősebb korosztályt a klasszikusnak számító szórólapozással. Végül ez utóbbi lett a győztes, bár nem pusztán a megoldás minősége, hanem a döntőben nyújtott teljesítmény más dimenzióinak értékelése mentén” - mondta el a BME GTK egyetemi docense.

A változatos örök

A versenyrendezési szabályok nem adnak lehetőséget arra, hogy a csapatok egymás előtt prezentáljanak, arra viszont a legtöbbször van mód és igény is, hogy azok a formációk, akik már bemutatták megoldásukat a zsűrinek, meghallgassák az utánuk következőket. Kalló Noémi szerint a fiatalok egymás előadásaiból, a különböző elgondolások logikájából, és az egyedi teljesítményeket górcső alá vevő feedback szekcióból is sokat tanulhatnak. A jövőbeli tervekről elárulta, hogy a felkészítők programját egy további elemmel bővítik: „a jövőben az esetversenyre készülő hallgatók egymás megoldásait is értékelni fogják. Fontos megtanulni a pozitív visszajelzés és a kritika mikéntjét, és legalább annyit tanulhatunk más hibáiból, mint a magunkéból. Kevés olyan kurzusunk van az egyetemen, amely az esetmegoldásokhoz szükséges átfogó szemléletmódot, sokrétű tudást és csapatmunkát igényel a hallgatóktól. A nyugati egyetemek nagy hangsúlyt fektetnek e kompetenciára. Egy-egy ilyen versenyen és az arra való felkészülés során sok olyan készségre tehetnek szert a fiatalok, amellyel majd az egyetem után, a munka világában is találkoznak. Aki ebben jártasságot szerez, pályakezdőként egész biztosan könnyebben veszi ezeket az akadályokat”.

 

 

KJ-TZS