Dróntánc és „etikusan” közlekedő önvezető autók a középiskolások innovációs versenyén

A REFORMula Challenge Innovációs Verseny legeredményesebb diákjai plusz pontokhoz juthatnak majd az új műegyetemi felvételi eljárásban.

„A versenyre vállalkozó középiskolások jelentős része e megmérettetésen kerül kapcsolatba először az egyetemmel, itt szerzi meg első intézményi élményeit és itt találkozik először valódi mérnöki kihívással” – hangsúlyozta a középiskolás diákok számára megszervezett 3. REFORMula Challenge Innovációs Versenyről Németh Balázs, a BME Közlekedésmérnöki és Járműmérnöki Kar (BME KJK) Közlekedés- és Járműirányítási Tanszékének címzetes egyetemi docense, a SZTAKI tudományos főmunkatársa, teológus és református lelkész. Hozzátette: idén minden eddiginél nagyobb volt a tét, hiszen a BME 2024-től életbe lépő új felvételi eljárásrendje szerint a versenyen eredményesen szereplő diákok 30, illetve 60 Intézményi Felvételi Pontot is kaphatnak a Műegyetemre történő jelentkezés esetén.

„A fiatalok komplex tudását, átfogó gondolkodásmódját és kreatív mérnöki ismereteiket mértük fel a versenyen, amelynek célja, hogy megismertessük a diákokkal a mérnöki, műszaki pályában rejlő lehetőségeket, és nem utolsó sorban a Műegyetemet, az intézmény nyújtotta képzési és szakmai fejlődési lehetőségeket, az itteni közösséget, amelyet reményeink szerint a diákok az elsők között jelölnek majd meg pályaválasztáskor” – foglalta össze a BME KJK és a Mérnökmisszió Alapítvány által életre hívott megmérettetés céljáról Németh Balázs.

A református középiskolások és egyetemisták innovációs versenyére idén minden eddiginél több nevezés érkezett: az ország különböző pontjairól összesen 140 diák jelentkezett, többségük 4-6 fős csapatokban, ám voltak, akik egyénileg álltak rajthoz. A versenyfeladatokat úgy állították össze a szervezők, hogy azokat átlagos tudással, valamint a tanulásra való nyitottsággal rendelkező 12 éves fiatalok is meg tudják oldani, az nduláshoz nem volt szükség speciális tudásra.

A Központi épület aulájában megrendezett döntőt Levendovszky János, a BME tudományos és innovációs rektorhelyettese nyitotta meg, és egyben köszöntötte az elhivatott diákokat, a nekik szurkoló családtagokat és az őket felkészítő tanárokat.

A fiataloknak az előfordulók során bibliai ismeretekkel kapcsolatos kérdéseket kellett megválaszolniuk, további előfeladatként pedig a csapatok által választott etikai, bibliai-teológiai elvekre épülő, „etikus” mozgást megvalósító önvezető járműirányítási stratégiát kellett alkotniuk. A zsűri által legjobbnak választott három munkát egy balesetveszélyes kereszteződési helyzet példáján mutatták be a csapatok okoseszközök segítségével a kiterjesztett valóságban (augmented reality – AR). A döntő a kiterjesztett valóságban mozgó önvezető drónok gyorsasági futamával folytatódott, majd a versenyzők prezentálták az egyik előzetesen kiadott feladatra előkészített megoldásukat, amelyben önvezető autók számára etikai szempontokat is figyelembe vevő irányítást alkottak meg. A csapatok a kiterjesztett valóság segítségével önvezető járművek előzetesen már ismert algoritmusát fejlesztették tovább, ennek részeként például sebességprofilt terveztek és optimalizálták az autók kanyarodásának ideális ívét. Az autonóm járművek virtuális versenye közben a szervezők szimulálták az autók akkumulátorának lemerülését, ám a csapatok újból a hajtáshoz szükséges energiához juttathatták autóikat kvízkérdések helyes megválaszolásával. A döntő részeként a diákok távirányítású modellautókkal a tényleges manőverezési ügyességüket is tesztelhették. Technikai oldalról a szervezők idén könnyítettek a feltételeken: a programozási feladatokat online, egy szervergéphez csatlakozva is meg lehetett oldani, nem volt szükség külön szoftvercsomag feltelepítésére.

A 2022-es REFORMula Challenge tabellája

 

I.helyezés:

Lévay József Református Gimnázium és Diákotthon, Miskolc (címvédő)

 

II-III.helyezés – holtverseny:

Nyíregyháza-Városi Református Egyházközség ifjúsági csoportja, vegyes középiskolákból

Bornemisza Péter Gimnázium, Budapest

 

Különdíj

Azoknak a pedagógusoknak és intézményeknek, ahonnan minden évben érkezett versenycsapat a megmérettetés életre hívása óta.

Dóczy Gimnázium – Debrecen

Lévay József Református Gimnázium – Miskolc

Pápai Református Kollégium Gimnáziuma – Pápa

„Vannak visszatérő vendégcsapataink, olyanok is, akik már a megmérettetés életre hívása óta neveznek a versenyre. Különdíjjal jutalmaztuk azokat a pedagógusokat, akik eddig minden évben vállalták a diákok versenyre történő felkészítését. A tavalyi győztes miskolci diákok  idén jelentős fölénnyel védték meg címüket. Valamennyi team komolyan vette az önvezető autókkal kapcsolatos etikai kérdéseket: tíz formáció is közel 80%-os eredménnyel teljesítette ezt a fordulót. Az etikai feladvány egy tipikusan olyan feladat, ahol nincs egyetlen ’tökéletes’ javaslat, hanem különböző szempontok szerinti jó megoldások. Így vannak ezzel a valós projekteken dolgozó kutatók is, akiknek komoly fejtörést okoznak az etikai jellegű kérdések” – osztott meg kulisszatitkokat a REFORMula Challenge-ről Németh Balázs.

A kezdeményezés előnyeire kitérve hangsúlyozta, hogy a megmérettetés játékos formában, ám mégis versenyszerűen és a szakmai ismeretekre nevelve vezet be egy érdekes – és nagyon aktuális – mérnöki terület világába, idén az önvezető járművekébe. „Az, hogy az ország szinte minden részéről jelentkeztek csapatok, a BME vonzerejét is mutatja, a felhívással pedig elérhetjük a műszaki, mérnöki területek iránt érdeklődő legtehetségesebb fiatalokat. A növekvő résztvevői létszám megerősített minket abban, hogy igény van a REFORMula Challenge Innovációs Verseny megszervezésére. 2024-ben is tervezünk az eseménnyel” – zárta a bme.hu-nak adott interjút Németh Balázs.

 

A 4. REFORMula Challenge nagydíjat a tervek szerint 2024 tavaszán rendezik meg.

 

TZS-KJ

Fotók forrása: Feke Eszter