2023. május 19.
Az alacsony CO2 kibocsátású zóna kialakítása volt a verseny témája a műegyetemistáknak és a BME EELISA partner egyetemeiről érkezett hallgatóknak.
A Közlekedésmérnöki és Járműmérnöki Kar Közlekedéstechnológiai és Közlekedésgazdaságtani Tanszéke ebben a félévben harmadszorra indítja új tantárgyát "Innováció és szolgáltatásfejlesztés a közlekedésben" címmel. Az angol nyelvű kurzus egy nagyon fejlett, együttműködésen alapuló módszertanra épül, és egy teljesen gyakorlatorientált műhelymunkát tartalmaz. Célja, hogy a hallgatók elméleti és gyakorlati áttekintést kapjanak az innovációról és a szolgáltatásfejlesztésről, olyan soft skilleket, tapasztalatot szerezzenek melyeket karrierjükhöz vállalkozóként vagy alkalmazottként is hasznosítani tudnak. A kurzus témakörei között van a készségek fontossága és kategorizálása, az ügyfélközpontú termék- és szolgáltatásfejlesztés alapelvei és módszerei, valamint a pitch prezentáció módszertana. A kurzus zárásaként a hallgatók egy pitch előadás keretében mutatják be ötleteiket. Idén a szakmai partner és támogató a BKK volt, amely egy közlekedési témájú feladatot bízott a hallgatókra. Az idei verseny különlegességét az EELISA közösség tagjainak részvétele adta. A vendég hallgatók a madridi UPM és az isztambuli ITU egyetemekről érkeztek. A partneregyetemek a verseny zsűrijében is képviseltették magukat.
Aba Attila és Kózel Miklós, a tárgy oktatói elmondták, hogy az idei félévben az alacsony károsanyag kibocsátású övezeteket vizsgálták: a diákok arra keresték a választ, hogyan lehet egy ilyen kialakítást megvalósítani felhasználó központúan, felhasználói élményt adva. Elmondták, hogy a tavalyi versenyt a DHL Magyarországgal közösen rendezték meg, idén pedig nagy örömmel dolgoznak együtt az EELISA partneregyetemek hallgatóival és professzoraival.
Esztergár-Kiss Domokos a Közlekedéstechnológiai és Közlekedésgazdaságtani Tanszék tudományos főmunkatársa elmondta, hogy a mostani budapesti már a harmadik közös workshop a madridi UPM, illetve az isztambuli ITU egyetemekkel. A csapatokat szándékosan különböző egyetemekről, szakokról és képzési szintekről (Msc BSc) érkezetteket hallgatókból állították össze, annak érdekében, hogy a lehető legkülönbözőbb készségekkel képességekkel rendelkezzenek. A feladatot kedden kapták meg, ami egy igazán aktuális fővárosi probléma volt: a Duna pesti rakpartjának alacsony CO2 kibocsátású területté tétele- közlekedéstechnikai megoldásokkal. Elképzeléseiket a csütörtöki pitch előadások keretében mutatták be a csapatok.
A versenyről Aba Attilát kérdeztük:
Melyik csapat nyert?
A Movers fantázia nevű csapat nyert (tagjai: Lin Ruihan, Noura Hamdan, Sovhok Fang, Deniz Bugüner, Alberto de Carlos González Gómez, Elena Gómez), ötletükben a közterület átalakítása, mobilos adatgyűjtés és adatalapú döntéstámogatás is szerepelt.
Kik voltak a zsűri tagjai?
A három egyetemről (BME – Tóth János, UPM – Andres Monzon, ITU - Mehmet Ali Silgu) egy-egy oktató, és a BKK egy munkatársa (Háznagy Andor Gellért).
Mennyire volt nehéz dolga a zsűrinek?
Négy eltérő szempont alapján kellett pontoznia a zsűrinek: az ötlet eredetisége, az ötlet megvalósíthatósága és fenntarthatósága, a prezentáció vizuális tartalma és az előadás gördülékenysége. A pontozás alapján több zsűritagnál is nagyon szoros volt a verseny. A pontok összesítése során ugyanakkor kiemelkedett a győztes csapat.
A Budapesti Közekedési Központ képviselőinek mivolt a véleményük az ötletekről?
A BKK három kollégája három külön szerepkörrel csatlakozott a programhoz. Az első nap egy átfogó ismertetőt adtak a diákoknak, második nap a felkész ötleteiket tudták átbeszélni egy szakértőjükkel, míg az utolsó napon a zsűrizésre delegált tagot a BKK. Örültek az új megközelítéseknek, néhány ötletnél pedig kiderült, hogy már előkészített BKK fejlesztésekre találtak rá a hallgatók tudtukon kívül.
Mi volt az ön személyes benyomása, a hallgatók mennyire vették komolyan a feladatot?
A módszertanban nagyon tág keretei vannak a témának, így annak örültem, hogy már a probléma azonosítás során is egyedi tapasztalatok érvényesültek, később a javaslatokban is nagy volt a változatosság. A legtöbb hallgató elkapta a fonalat, és őszinte beleéléssel kereste a megoldást, sportszerűen versengtek egymással.
Az EELISA-s hallgatók, illetve a zsűri külföldi tagjai hogyan értékelték a versenyt?
A legtöbb visszajelzés nagyon pozitív volt az eseménnyel kapcsolatban, akár BME hallgatóktól, akár a vendégeinktől érkezett. A kurzus zárásaként a résztvevők közös gálavacsorán vettek részt.
Rektori Kabinet Kommunikációs Igazgatóság
Fotók: Geberle B.