2014. április 08.
A debreceni Nagyerdei Stadion gyaloghídjainak statikus és dinamikus próbaterhelési vizsgálataira a BME Építőmérnöki Karának Hidak és Szerkezetek Tanszékét kérték fel.
A BME szakemberei hosszú évtizedek óta részt vesznek Magyarország hídjainak megvalósításában háttérkutatás, független statikai ellenőrzés és próbaterhelés végrehajtásával. „A jelenlegi felkérés mégis valami egészen más, újszerű problémamegoldást kívánt” – nyilatkozta a próbaterhelést irányító Dunai László tanszékvezető. „A stadiont körbeölelő „légi járdát” a szerkezeti kialakításából adódóan olyan viselkedési módok jellemzik, amelyekkel tipikus gyalogos hidak esetén nem találkozunk” – hívta fel a figyelmet a professzor.
A stadion természetvédelmi területen helyezkedik el. A tervezők által megálmodott koncepció lényege az erdő védelme volt, ezért a szurkolók egy a lombkoronák magasságába emelt hídrendszeren keresztül juthatnak be a létesítmény felső szintjére. Összesen hét, egymással folytonos összeköttetésben álló gyalogos híd épült, amelyek képesek egymástól és a stadiontól is függetlenül mozogni.
A tanszék munkatársai a statikus terhelésnél raklapokra helyezett zsaluköveket használtak, amellyel a szerkezet terv szerint viselkedését vizsgálták. A dinamikus próbaterhelés során pedig meghatározták a híd sajátfrekvenciáját, valamint 25, 50, illetve 100 fős csoportot alkotó tűzoltók segítségével vizsgálták a járókelők által gerjesztett rezgéseket is.
A debreceni stadion hídjainak próbaterhelése egy „sok embert megmozgató” feladat volt, ezért a siker érdekében a tanszék munkatársai külön figyelmet fordítottak a folyamat egészének összehangolására. Dunai László csapata jelenleg a mérési eredmények kiértékelésén dolgozik.
Fotó: Dunai László
Látványterv: www.nagyerdeistadion.hu