2016. június 30.
LED-fényes megoldásokat dolgoztak ki terméktervező hallgatóink is a korosodó társadalom támogatására. A programot záró nemzetközi workshopot a BME-n rendezték.
A „European Global Product Realisation” (EGPR) elnevezésű nemzetközi hallgatói kezdeményezés minden évben egy központi probléma feltérképezésére és megoldására ösztönzi a programban résztvevő és az innovációra nyitott diákokat. Idén az idősödő társadalmat segítő LED fényes megoldásokat vártak a fiatal innovátoroktól (a program eredeti felhívása: „Design of intelligent products for the challenges of the ageing society”).
A projektben 5 európai egyetem: a University Ljubljana, a University Zagrab, a City University London, a Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem, valamint a Nyugat-magyarországi Egyetem 39 hallgatója vett részt. A diákok 5 vegyes nemzetközi csoportban, digitális kommunikációs eszközökkel tartották egymással a kapcsolatot 18 hétig, és közösen dolgoztak a termékjavaslatuk prototípusán, amelyet végül a BME-n megrendezett záróworkshopon mutattak be. A programhoz a Philips Lighting Hungary Kft. biztosította a szakmai támogatást és a szükséges eszközöket.
Az egyik csapat egy olyan önműködő bábut fejlesztett ki, amely a nehezen mozgó idősek feljutását segíti a lépcsőkön. A bábu felvonóként működik, az idősek ebbe kapaszkodva, erre támaszkodva könnyebben tehetik meg a nagy fizikai megterheléssel járó utat.
Egy másik hallgatói társaság lépcsőkorlátba épített mozgásérzékelős LED fénnyel támogatja az idősek tájékozódását.
A következő bemutatón jelzőfénnyel figyelmeztető szerkezetet mutattak be a fiatalok a szobanövények megfelelő gondozására. A fényforrás részben helyettesíti a napfényt, és a növény fejlődéséhez szükséges fény egy részét is képes biztosítani.
A negyedik csapat egy olyan okos karperecet alkotott, amellyel akár a fotelból ülve is vezérelhető a háztartási helyiségek világítása
Végül egy olyan szerkezetet mutattak be, amely figyelmeztető fényjelzést ad, ha valaki például a konyhában bekapcsolva, felfűtött állapotban felejt egy eszközt.
Horák Péter, a BME Gépészmérnöki Kar Gép- és Terméktervezés Tanszék tanszékvezető egyetemi docense, a projekt műegyetemi koordinátora szerint „a hallgatók kreatívak és pontosak voltak a közös munka alatt. Alaposan járták körül a megadott problémát, és rendkívül színes megoldásokkal álltak elő az idősödő társadalom, főként az önellátás kapcsán felvetődő problémákra”. A résztvevők a közös munkához digitális kommunikációs eszközöket (live meeting, videokonferencia, felhőszolgáltatások) használtak, a munkanyelv az angol volt.
A programban intézményenként 10 hallgató vehetett részt, a Műegyetemről a legtehetségesebb diákokat hívta meg a szervezésben illetékes tanszék. „Terméktervező hallgatóink széleskörű gépészeti, formatervezési, valamint ergonómiai és menedzsment-ismeretekkel rendelkeznek, és e tudásra nagymértékben támaszkodtak a csapatok a prototípus-tervezéskor. Műegyetemi diákjaink rendszerszemlélete kiemelkedő, csapatösszetartó erejük is segítette a munkát” – fejtette ki a GPK tanszékvezetője. „Terméktervező szakunk a műszaki ismeretekre alapoz. Magyarországon jelenleg 5 felsőoktatási intézmény kínálja ezt a képzést, amelynek alapjait közel 20 évvel ezelőtt a BME fektette le” – hangsúlyozta Horák Péter.
A nemzetközi workhop egy tananyagfejlesztéssel összekapcsolt hároméves Erasmus+ program része: a hallgatók többek között utazási és szállásköltségekre pályázhatnak. „Jövőre Londonban tartják a zárórendezvényt, amelyhez ebből a pályázatból biztosítható a szükséges forrás” – jegyezte meg Horák Péter. A jövő évi program témája még nem ismert, de a tanszékvezető nagy reményeket fűz a műegyetemi hallgatók sikeres szerepléséhez jövőre is.
Fotó: Philip János