„Härtlein Károly újra játékba csomagolta a tudományt”

Interaktív, izgalmas és látványos tudományos kísérleteké volt a főszerep a hétvégén: Science Campus és Gyermeknapi Fizika keretében duplázott Härtlein Károly mesteroktató.

Érdekfeszítő kísérletekkel zárult a BME TTK Science Campus előadássorozata május 28-án, amelyen Härtlein Károly, a Természettudományi Kar (TTK) Fizikai Intézetének mesteroktatója tartott – a pandémiás helyzetre tekintettel - online bemutatót „Kísérletek árammal és mágneses terekkel” címmel.

„Mágnessel mindenki játszott már. E közben a játék közben közvetlenül is megtapasztalhatjuk a láthatatlan mágneses tér rejtélyesnek tűnő vonzó és taszító hatását, például akkor, ha két mágnest közelítünk egymáshoz. Hogyan lesz ebből a játékos felfedezésből tudomány? Hogyan érthetjük meg azt a fizikai jelenséget, ami e mögött a ’játék’ mögött rejlik? Hogyan kapcsolódik össze a mágneses tér az elektromos árammal? Hogyan lehet láthatóvá tenni egy áramjárta vezető által keltett mágneses teret? Milyen erőkkel hat a mágneses tér áramjárta vezetőkre? Ezekre a kérdésekre próbáltam a természettudomány iránt érdeklődő középiskolás fiataloknak választ adni az előadásomban” – foglalta össze bemutatójának tartalmáról Härtlein Károly mesteroktató, aki szerint fontos tudatosítani a fiatalokban, hogy javarészt a mérnököknek és a mérnöki kreativitásnak, alkotási vágynak köszönhetünk számtalan olyan eszközt, amelyek nélkül ma már el sem tudnánk képzelni a hétköznapjainkat.

A BME Természettudományi Kara (BME TTK) Science Campus néven évek óta szervez izgalmas, ismeretterjesztő programokat. A tudományos előadások elsősorban a középiskolásoknak szólnak, de minden érdeklődő számára nyilvánosan látogathatók. A rendezvénysorozat a korábban már több ízben megtartott „BME TTK Sciencecamp” természettudományos nyári tábor hagyományait folytatja.

A prezentációk alkalmával a TTK neves oktatói és a meghívott vendégek összegzik a modern természettudományok eredményeit, válaszait az emberiség jelenkori problémáira, kihívásaira, egyúttal bemutatják az új trendeket, továbbá foglalkoznak pl. a matematika, a pénzügyi matematika, az adattudomány, a nukleáris technika, a nukleáris medicina, a kvantumtechnológia, a részecskefizika, a kognitív tudományok, a pszichológia vizsgálatainak eredményeivel.

Härtlein Károly az előadásában az elektromos áram mágneses terét szemléltető kísérleteket mutatott be, így például Hans Christian Ørsted kísérletét, illusztrálta, hogy a mágneses tér milyen erőhatással bír egy árammal átjárt vezetőre, az áramvezetők és a párhuzamos áramvezető közötti erőhatást, a rúdmágnes hatását az áramvezetőre és vasreszelékkel szemléltette az áramok mágneses terét. Az érdeklődők a látványos kísérletek nyomon követése mellett a jelenséget magyarázó fizikai elveket és törvényeket is meghallgathatták a mesteroktató tolmácsolásában.

„A ’Kísérletek, amelyeket látni kell’ januári előadása az indukcióról szólt. A visszajelzések adták az ötletet, hogy ismét egy témával foglalkozzak, így esett a választás a fizika ezen fejezetére” – indokolta témaválasztását Härtlein Károly, aki szerint a vírushelyzet miatt az online térbe kényszerült digitális távoktatási rendszerben, távol az iskolák szertárától, kevesebb lehetősége van a tanároknak szemléltető kísérletek bemutatására. A műegyetemi mesteroktató reméli, hogy sokan örömmel vették mostani tematikus bemutatóját, amelyet a természettudományok iránt érdeklődő általános és középiskolás fiataloknak, szüleiknek és tanáraiknak is ajánl, bízva abban, hogy e kísérletek nyomon követésével a fiatalok jobban megértik a körülöttük lévő világot, és néhány támpontot kaphatnak a pályaválasztásnál meghozott döntésükhöz.

A Science Campus program keretében megtartott ismeretterjesztő előadás utólag is megtekinthető Härtlein Károly YouTube csatornáján.

„Gyereknapon a szórakoztatásé a főszerep, így én is játékosságba és jókedvbe csomagoltam a tudományt” – fogalmazott Härtlein Károly mesteroktató a BME TTK Fizikai Intézetének május 30-án megtartott online Gyermeknapi Fizika rendezvényéről. Az esemény a BME Gyerekegyetem programsorozatának része volt idén is: népszerűségét bizonyítja, hogy 130 gyermek küldte be a bűvös szót, amivel gyarapíthatta kreditjét a pontgyűjtő rendszerben.

A fiatalságot lenyűgöző kísérletek közül ez alkalommal sem maradhatott el a cseppfolyós nitrogénnel végrehajtott bemutató, volt léggömbpukkasztás, szívószálas kísérlet és nagyot szóló durranás is. „Az izgalmas, látványos, elgondolkodtató kísérleteket szeretik a gyermekek. Szeretnek meghökkenni, nevetni. Azért, hogy ne kelljen sokat magyarázni, a nekik szóló programokon az egyszerű eszközökkel bemutatható kísérleteket részesítem előnyben. Mindig öröm számomra, ha az előadásomat látva, a hanghatásokat hallva csillogó kis szempárok ülnek velem szemben. A vírushelyzet ezt az élményt egy kicsit módosította, most remélem, hogy a gyerekek a képernyő előtt is velem együtt izgultak a bemutatót nézve” – vallja Härtlein Károly, aki 2007 óta állandó előadója a műegyetemi Gyermeknapi Fizika előadásoknak, amelynek idén lett volna a 15. alkalma (nem számítva a pandémia miatt tavaly elmaradt bemutatót).

„A tudomány, a fizika megismerését nem lehet elég korán kezdeni. E terület egyik szépsége, hogy valamennyi korosztály számára tartogat könnyen érthető, látványos és emlékezetes tartalmat. Bízom benne, hogy a gyerekek sok olyan élménnyel gazdagodtak, amely felkelti érdeklődésüket e tudományterület iránt, és ha majd arra kerül a sor, fontolóra veszik, hogy természettudományi pályán tanuljanak tovább. A Műegyetem kapuja mindenki előtt nyitva áll!”

A május 30-ai Gyermeknapi Fizika előadásának felvétele megtekinthető Härtlein Károly YouTube csatornáján.

Härtlein Károly érdekes előadásairól a mesteroktató YouTube csatornájára feliratkozók frissen értesülhetnek.

 

 

TZS-HA

Fotók forrása: Härtlein Károly előadásaiból